МОТИВИ към Присъда № 52/08.07.2014г.
по НОХД № 206/2014г. по описа на Разградския окръжен съд:
Постъпил е обвинителен акт срещу Г.Е.Г.
***, който е обвинен в това, че на
06.01.2014г. в гр. Разград, на бул. „Априлско въстание“ при управление на МПС -
л.а. „Ауди А 4” с рег. № РР 6394 АН, е нарушил правилата за движение по
пътищата: чл.5, ал.1, т.1 ЗДП „Всеки участник в движението по пътищата с
поведението си не трябва да създава опасности и не трябва да поставя в опасност
живота и здравето на хората…“, чл.5, ал.2, т.1 ЗДП „Водачът на пътно превозно
средство е длъжен да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в
движението, каквито са пешеходците…“, чл.20, ал.1 ЗДП „Водачите са длъжни да
контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват…“, като е
управлявал автомобила без необходимото внимание и концентрация в условията на
неблагоприятна пътна обстановка, характеризираща се с намалена видимост поради
настъпилия вечерен мрак и по непредпазливост е причинил смъртта на Н. Д. Х. от
гр. Разград, настъпила в резултат на съчетана травма, довела до тежки
увреждания на централната нервна система – престъпление по чл.343, ал. 1, б „в“
във вр. с чл. 342, ал. 1 НК.
Наказателното производство в съдебната му фаза се
развива по реда на Глава 27 НПК и протича при условията на чл.371, т.2 и
сл.НПК.
Подс.Г. се признава за виновен, признава изцяло
фактите, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт и се съгласява
да не се събират доказателства за тях. Изразява съжаление за случилото се и
моли за снизхождение. Неговият защитник адв.А.Т. *** пледира за налагане на
наказания лишаване от свобода и лишаване от правоуправление към минималните
размери и за прилагане на института на условното осъждане.
Прокурорът поддържа обвинението и
предлага налагане на наказание лишаване от свобода под средния размер, предвиден
в закона, чието изпълнение да бъде отложено по реда на чл.66, ал.1 НК.
Частните обвинители С.Н.Х. и Д. Н. Х., лично и
чрез повереника си адв.Диян Димитров от АК-Шумен, поддържат обвинението и предлагат
за налагане на наказание лишаване от свобода около средния размер. Претендират
разноски по делото.
Разградският окръжен съд, в производството по
чл.371, т.2 и сл. НПК, приема фактическата обстановка, изложена в
обстоятелствената част на обвинителния акт, а именно:
Подс. Г.Е.Г. е
правоспособен водач на МПС, категория В,
от 1989г.
На 06.01.2014г.
около 17,35ч. с лек автомобил „Ауди А4” с рег. № РР 6394 АН подс.Г. *** по
посока към Автогара - Разград. Пътното платно било сухо и равно, а видимостта –
ограничена поради вечерния мрак. Подс.Г. управлявал автомобила с включени къси
светлини и със скорост около 50 км/ч. Приближавайки кръстовището с ул.
„Д.Ненов“ от лявата му страна в неговото платно за движение навлязъл
пешеходецът Н. Х., на 84 години. Подс.Г. не забелязал пешеходеца и с предната
дясна част на автомобила го ударил, от което тялото му попаднало последователно
върху предния капак, челното стъкло и паднало върху пътната настилка от дясната
страна на автомобила.
След удара подсъдимият
спрял автомобила, излязъл от него и се
обадил на тел.112 да съобщи за произшествието. Сигналът бил предаден в
полицията в 17,45ч. и изпратеният на място дежурен екип от КАТ пристигнал около
5 минути по-късно. Пострадалият пешеходец лежал на пътното платно от дясната
страна пред автомобила, като под главата му се забелязвало петно от кръв. Екип
на Спешна помощ откарал пострадалия в МБАЛ - Разград. Пред полицейските
служители Г. обяснил, че пешеходецът пресякъл пътното платно от ляво на дясно
пред автомобила му тичешком и той не могъл да спре своевременно, за да избегне
удара. Водачът бил изпробван за алкохол с Алкотест-дрегер, който отчел 0
промила. Последващата химическа експертиза потвърдила, че подсъдимият не е
употребил алкохол.
Пострадалият бил
приет в болницата в много тежко състояние, в кома и въпреки приложеното лечение
и реанимация починал в 20 ч. същата
вечер.
Горните фактически
положения се признават изцяло от подс.Г.Г. и се подкрепят от
събраните на досъдебното производство доказателства.
Обстоятелствата във връзка с механизма на възникване
и протичане на ПТП, причините за него и възможността да бъде предотвратено са
изяснени от автотехническата експертиза по делото /л.45-л.57 от ДП/. Тя е
установила, че участъкът на
пътното платно в зоната на ПТП е еднопосочен, прав, с низходящ наклон спрямо
посоката с. Гецово - автогара Разград от 3,5 %. Широчината на дясното платно е
7,8 м. Пътната настилка е асфалтова, без повреди и неравности, които биха могли
да имат причинна връзка с настъпилото ПТП. Пътното платно е разделено на две
ленти с единична прекъсната линия - М3. От дясната страна има тротоар с ширина
3,6 м, а от лявата – затревена разделителна полоса, широка 3,1 м, по дължината
на която има поставена метална ограда. Видимостта по време на настъпване на ПТП
е била намалена поради часа от денонощието и сезона. Не е имало дъжд, мъгла,
заледяване или други метеорологични явления, които да влияят на видимостта или
на състоянието на пътното платно. Участъкът от булеварда е бил осветен от
улични лампи, две от които са се намирали съвсем близо до пешеходната пътека и
непосредствено до мястото, където Христов е започнал да пресича пътното платно.
На 06.01.2014г. уличното осветление е функционирало, като се е включило в 17.07
часа/вж. писмо от Община Разград на л.76 от ДП/. Вещото лице по автотехническата
експертиза сочи, че когато подсъдимият е приближил кръстовището с ул.
„Д.Ненов“ от лявата му страна в неговото
платно за движение навлязъл пешеходецът Н. Х., пресичайки пътното платно на
около 1,3м. след пешеходната пътека. Траекториите на движение на автомобила и
пешеходеца се пресекли и между тях възникнал сблъсък - челен за автомобила в
предната дясна част, от което тялото на пешеходеца попаднало върху предния
капак, челното стъкло и паднало на платното от дясната страна на автомобила.
Сблъсъкът се е осъществил на 2,03м. от десния край на пътното платно, от което
следва, че пешеходецът преди това е изминал 5,77м. от платното при пресичането
му. Скоростта на движението на автомобила в момента на сблъсъка е била 57,8 км/ч.
При конкретната пътно-транспортна обстановка и при изчислената скорост пешеходецът
е попадал извън опасната зона за спиране на автомобила и водачът е имал
техническата възможност да предотврати произшествието чрез аварийно спиране.
Вещото лице сочи, че този извод не се променя, ако се приеме, че пешеходецът се
е движил бягайки, или ако скоростта на автомобила е била по-ниска. Основната
причина за възникване на ПТП е, че водачът Г. е управлявал автомобила без
необходимите внимание и концентрация в условията на неблагоприятна пътна
обстановка, не е забелязал пешеходеца своевременно и въпреки, че е имал
възможност да предотврати удара чрез
аварийно спиране, е реагирал със закъснение от около 2 сек.
Горното заключение
съдът цени като компетентно и обосновано, и се съгласява с него.
Обстоятелствата във
връзка с последиците от ПТП се изясняват от съдебномедицинската експертиза
/л.39-л.41/, която е дала заключение, че при огледа и аутопсията върху трупа на
Н. Х. е установена съчетана травма:
Глава – тежка
черепно-мозъчна травма, счупване на черепа, субарахноидален кръвоизлив,
контузия на мозъка, кръвонасядане на меката черепна обвивка;
Шия – тежка шийна
травма – счупване на гръбначния стълб на ниво 5-6 шийни прешлени;
Гърди – тежка
гръдна травма – счупване на гръбначния стълб на ниво 2-3 гръдни прешлени,
счупване на 1-6 ребра вдясно, контузия на горния лоб на десния бял дроб;
Таз – счупване на
лява пубисна кост;
Крайници – счупване
с изкълчване на дясна раменна става, счупване на тялото на дясна лопатка,
крънонасядания на дясна раменна става, на дясна мишница, на дясна предкитка,
лява раменна става, леви предмишница, предкитка и пръсти, кръвонасядания,
охлузвания и деколман в областта на лява тазобедрена става, кръвонасядания на
двете подбедрици;
Оток на белите
дробове, оток на мозъка с вклиняване на молкомозъчните тонзили в големия тилен
отвор.
Съдебният лекар
сочи, че причината за смъртта е установената съчетана травма, довела до тежки
увреждания на централната нервна система. Травматичните увреждания могат да
бъдат получени при ПТП и са в пряка причинна връзка с настъпването на смъртта.
Заключението на
съдебномедицинската експертиза като компетентно, обосновано и относимо се
възприема от съда изцяло.
Подс.Г. не е дал
обяснения на досъдебното производство. Фактите относно времето, мястото и
начина на извършване на деянието се доказват от показанията на свидетелите С.Х.
/л.32-л.33/, Д.Х. /л.34-л.35/, Р. Е. /л.36-л.37/, от протокола за оглед на
местопроизшествие/л.3-л.8/ и от останалите документи по делото. Доказателствата са събрани по реда и начините, указани в НПК, и
съставляват годни източници на доказателствена информация. Те са
еднопосочни, последователни,
взаимнодопълващи се и убедително потвърждават признатите от подсъдимия факти.
Свидетелите С.Х. и Д.Х.
- дъщери на пострадалия Х. са дали
показания, че баща им излязъл от къщи около 13 часа и вероятно е посетил
читалнята. Обичайно се прибирал по най-краткия път към къщи – през пресечката
на бул. „Априлско въстание“ и ул. „Д.Ненов“. Бил здрав, енергичен и много
подвижен за годините си. Нямал и проблеми със зрението.
Подс. Г.Г. е на 47 години, с висше образование,
работи в „Стинг”АД като отговорник транспорт. Не е женен. Осъждан е, но е бил
реабилитиран по право. Като водач на МПС е бил наказван двукратно – през 2008г.
за нарушение по чл.183, ал.1 ЗДвП и през 2009г. – по чл.179, ал.2 ЗДвП/вж.справка
на л.26/. От приложената характеристична справка /л.23/ се установява, че Г.
живее заедно с родителите си и поддържа добри междусъседски отношения.
Въз основа на изложеното от фактическа страна, от
правна страна Разградският окръжен съд намира следното: Обвинението е доказано
по изискуемия от чл.303, ал.2 НПК несъмнен начин. Фактическите обстоятелства по
делото са безспорни. Те установяват, че подс.Г.Г. е управлявал МПС в нарушение
на правилата за движение, установени в чл.5, ал.1, т.1 и ал.2, т.1 ЗДвП. Поведението на подс.Г. като участник в
движението по пътищата не е било безопасно и той е поставил в опасност живота и
здравето на друг участник, не е бил предпазлив и внимателен към уязвимия
пешеходец Н. Х. Подс.Г. е нарушил и изискването на чл.20, ал.1 ЗДвП да
контролира непрекъснато пътното превозно средство, което е управлявал. Поради
това е
причинил произшествието, при което е починал пострадалия Х. Деянието е извършено виновно при смесена вина: умисъл относно
нарушаване правилата за движение и непредпазливост относно смъртния резултат.
Като правоспособен водач на МПС подс.Г. е знаел горните правила и съзнателно ги
е нарушил, а съставомерните последици не е предвиждал, но е бил длъжен и
обективно е могъл да ги предвиди.
По този начин се доказва наличието на обективните и
субективните признаци от състава на престъплението по чл.343,
ал.1, б.”в” във вр. с чл. 342, ал.1 НК.
При определяне на наказанието на подс.Г. съдът отчете като
смекчаващи отговорността му следните обстоятелства: чистото му съдебно минало,
трудовата му ангажираност, добрите характеристични данни, липсата на нарушения
по ЗДвП за период от 5 години назад. Отговорността
на подсъдимия се отегчава от обстоятелството, че произшествието е настъпило в
близост да училище и по време, когато движението на пътя е по-натоварено, а
неговото поведение е било крайно невнимателно и макар да няма пряка причинна
връзка с настъпилия общественоопасен резултат, е допуснал още едно нарушение на
правилата за движение относно скоростта. С оглед на горното съдът намери за справедливо
наказанието лишаване от свобода за срок от 3 години. В този размер то
съответства на характера и тежестта на престъплението и е достатъчно да
реализира целите на индивидуалната и генералната превенция. Съгласно чл.373,
ал.2 НПК във вр. с чл.58, ал.1 НК съдът намали наказанието лишаване от свобода
с една трета и наложи окончателно наказание от 2 години. Предвид този размер,
липсата на минали осъждания и възможността целите на наказанието да бъдат
изпълнени без ефективното му изтърпяване, следва да се приложи института по
чл.66, ал.1 НК и изпълнението на наказанието да се отложи за изпитателен срок
от 4 години. При определяне размера на изпитателния срок съдът прецени, че е
необходимо по-продължително време, през което подс.Г. да преосмисли поведението
си като водач на МПС и да го коригира.
Съгласно императивната норма на чл.343г НК на подс.Г.
следва да се наложи и наказание лишаване от право да управлява МПС. Съобразно
изискванията по чл.37, ал.1, т.7 и чл.49, ал.2 и ал.3 НК и с оглед горните
обстоятелства съдът определи срок на лишаването от правоуправление 2 години.
С оглед изхода на делото и съгласно
чл.189, ал.3 НПК подс.Г. следва да заплати направените разноски.
Иззетите по делото веществените
доказателства са две – зимна мъжка шапка и лек автомобил „Ауди А 4” с рег. № РР 6394 АН, който се намира на съхранение в ОД на
МВР-Разград УССД. Мъжката шапка е принадлежала на пострадалия Неделчо Христов и
следва да бъде върната на неговите наследници С.Х. и Д.Х.. Автомобилът е
собственост на подс.Г. и следва да му бъде върнат.
Съдът пропусна да
се произнесе по искането на частните обвинители за разноски, но този пропуск
следва да бъде отстранен в производство по чл.306, ал.1, т.4, пр.2 НПК.
В този смисъл съдът постанови
присъдата си.
СЪДИЯ:
НР