МОТИВИ към Решение № 62/04.09.2014г. по АНД №
265/2014г. по описа на Разградския окръжен съд:
С постановление от 17.07.2014г.
Разградската окръжна прокуратура е внесла ДП № ЗМ-В-75/2013г. по описа на ОД на
МВР–Разград с предложение за освобождаване на обвиняемата З.М.Ч., ЕГН **********,
от наказателна отговорност по обвинението за това, че на 28.05.2011г. в гр.Разград в депозирано до ОД на ДФ
„Земеделие” – гр. Разград Заявление за подпомагане 2011г. за юридическо лице с
УРН *** и УИН *** и приложена към него Таблица на използваните парцели е
представила неверни сведения в нарушение на задължение да представи такива
съгласно чл. 15, ал. 2 от Наредба № 5 от 10.03.2010г. за условията за
допустимост за подпомагане на земеделските парцели по схеми за плащане на площ
и за общите и регионалните критерии за постоянни пасища на Министерство на
земеделието и храните: „Не са допустими за подпомагане пасищата или тези части
от тях, в които площите в постоянни пасища, заети от дървесна или храстовидна
растителност, сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени
терени са компактно разположени и заемат заедно или поотделно, повече от 100
кв.м. Тези пасища или части от пасища не се заявяват при подпомагане, а когато
бъдат заявени, се изключват от площта на пасищата, подлежаща на подпомагане“, а
именно, че е използвала мери и пасища, които били поддържани в добро земеделско
и екологично състояние с БЗС №№ както следва: 37469-76-3-1 с декларирана площ
1,05 ха, от които недопустима за подпомагане площ 1,05 ха,
37469-76-2-1 с декларирана площ 0,87 ха, от които
недопустима за подпомагане площ 0,87 ха.,
37469-114-2-1 с площ 1,69 ха, от които недопустима
за подпомагане площ 0,17 ха., в землището на с. К., общ. П.;
16081-33-1-2 с декларирана площ 0,19 ха, от които
недопустима за подпомагане площ 0,03 ха,
16081 – 33-2-1 с декларирана площ 0,17 ха, от които
недопустима за подпомагане площ 0,02 ха, в землището на с. Г., общ. П.;
38830-175-2-1 с декларирана площ 0,49 ха, от които
недопустима за подпомагане площ 0,49 ха, в землището на с. К., общ. Ц. К. и
65067-48-1-1 с декларирана площ 0,21 ха, от които
недопустима за подпомагане площ 0,21 ха, в землището на с. С., за да получи
средства по схема за единно плащане на площ /СЕПП/ от Европейския фонд за
гарантиране на земеделието, принадлежащи на Европейския съюз /ЕС/ и
предоставени от ЕС на българската държава – престъпление по чл. 248а, ал. 2,
пр.1 НК.
Обв.Ч. не се признава за виновна, но дава обяснения
по делото. Нейният защитник – адв.Д.Б. от АК-Разград пледира за оправдаването й
поради несъставомерност на деянието от субективна страна.
Прокурорът поддържа обнинението и моли за
освобождаването на Ч. от наказателна отговорност по реда на чл.78а НК и за
налагане на административно наказание глоба под средния размер.
Разградският
окръжен съд, като прецени събраните по делото доказателства, приема за
установено от фактическа страна следното:
С
Решение на Окръжен съд – гр. Разград по фирмено дело № 243/2001г. било вписано
„Д.” ЕООД – гр. Разград. Едноличен собственик на капитала бил турския гражданин
А. С.. Прокурист на дружеството бил А. И. Ч., починал на 07.04.2014г. Като
секретар в дружеството работела съпругата на Ч. – обв.З.Ч..
„Д.”
ЕООД притежавало около 20 000 дка земеделски земи, в това число мери,
пасища и ливади. От 2007г. всяка година дружеството кандидатствало пред
ДФ „Земеделие” за получаване на субсидии по Схемата за единно плащане на площ
/СЕПП/. С пълномощно с рег. № 3106/13.05.2011г. на нотариус Р. И. с район на
действие РС – гр. Разград, рег. № 378 на Нотариалната камара, А. Ч. упълномощил
обв.Ч. да подава и подписва заявления за регистрация и заявления за подпомагане
за кампания ДПП 2011г., както и да прави необходимите корекции във връзка с тях
пред ОСЗ - гр. Разград, ОСЗ – гр. П. и ОСЗ – гр. Търговище.
На 12.05.2011г.
обв.Ч. подала в Общинска служба „Земеделие”-гр.Разград заявление за регистрация
2011. С това заявление се поставяло началото на процедурата по подаване на
документите за кандидатстване, която се финализирала със заявление за
подпомагане.
Окончателното заявление за подпомагане УИН *** било
подадено от обв.Ч. на 28.05.2011г. Към него била приложена таблица на
използваните парцели, в която били описани 59 парцела в различни землища с обща
площ 33,8 ха. Регистрирането (очертаването) на земеделските площи на един
земеделски стопанин се извършвало в общинските служби по земеделие по
местонахождението на площите. Очертаването на площите, описани в таблицата към
горното заявление, било извършено в ОСЗ – гр.П. в присъствието на мл.експерта
св.З. Б.. Там обв.Ч. указала на св.Б. масивите и парцелите, в които се намират
пасищата, като посочвала площите им на предоставената й Цифрова ортофото карта.
Пасищата не били с правилна форма, във всеки парцел имало храсти и дървета,
поради което при очертаването му се намалявала площта в сравнение с
действителните размери по нотариален акт. Точното опознаване било затруднено и от
неясните и остарели снимки.
С подаването на заявлението кандидатът декларирал
следните обстоятелства: че в заявлението са описани всички земеделски площи,
които ползва през текущата стопанска година; че финансовата субсидия за схема
СЕПП се изплаща от Европейския фонд за гарантиране на земеделието; че ще спазва
условията за поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние; че
към датата, на която кандидатства земеделските парцели отговарят на условията
за добро земеделско и екологично състояние.
Съгласно
чл.9, ал.1 от Наредба № 5/10.03.2010г. за условията за допустимост за
подпомагане на земеделските парцели по схеми за плащане на площ и за общите и
регионални критерии за постоянни пасища, в добро земеделско състояние е
използваната земеделска площ, която отговаря на следните общи условия: 1. земеделската площ е достъпна за извършване на земеделска дейност -
липсват природни пречки, които блокират достъпа и използването на площта за земеделска
дейност; 2. използването на земеделската площ за извършване на земеделска
дейност не е забранено с нормативен или административен акт; 3. земеделската
площ се използва за извършване на земеделска дейност през съответната стопанска
година като част от физически блок.
Съгласно
чл.15, ал.1 от същата Наредба, трайно
неподходящи за подпомагане са площите в постоянни пасища, заети от дървесна или
храстовидна растителност, сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали
или оголени терени. А съгласно ал.2 от чл.15, не са
допустими за подпомагане пасищата или тези части от тях, в които площите по ал.
1 са компактно разположени и заемат, заедно или поотделно, повече от 100 кв. м.
Тези пасища или части от пасища не се заявяват за подпомагане, а когато бъдат
заявени, се изключват от площта на пасищата, подлежаща на подпомагане, и при
условията на Регламент (ЕО) № 1122/2009 тяхното заявяване
се санкционира.
При извършена административна проверка на
подаденото от обв.Ч. заявление било установено наличие на площи /18 парцела/,
заявени от повече от един земеделски стопанин. Последвала процедура по
изясняване на принадлежността на застъпените площи, при която друг представител
на „Д.” ЕООД - св. С. Х. потвърдила пет от застъпените парцели.
С уведомително писмо изх.№ 02-170-2600/3232 от
30.06.2012г. Разплащателната агенция към ДФ”Земеделие” съобщила на „Д.” ЕООД,
че отказва финансово подпомагане поради несъответствия с изискванията за
подпомагане по отношение на 5,72 ха. РА констатирала, че 20 от заявените за
подпомагане парцели не се стопанисвали, те били оценени като неподдържани в добро земеделско
състояние, поради което били негодни за подпомагане. Този факт бил установен
при кръстосани проверки чрез автоматизирани компютърни средства, които
представлявали пространствено сравнение на заявените площи с допустимите
референтни парцели в Системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/.
Част от СИЗП бил и специализирания слой
„Площи, допустими за подпомагане” за 2011г. , одобрен със Заповед от
22.12.2011г. на Министъра на земеделието и храните. Този слой представлявал
геореферирана графична база от данни за площите, допустими за подпомагане,
изграден на база актуални ортофото и сателитни изображения за територията на
РБългария за съответната година.
По делото е назначена съдебно-техническа експертиза,
на която е поставена задача да установи дали към датата на подаване на
заявлението за подпомагане заявените от „Д.”ЕООД площи са отговаряли на
условията за поддържане в добро земеделско и екологично състояние, определени
със Заповед № РД 09 616 от 21.07.2010г. на Министъра на земеделието и храните и
в Наредба № 5/10.03.2010г. Експертизата е изследвала 20-те парцели, които са били
преценени от РА като негодни за подпомагане, и е дала заключение, че към 28.05.2011г.
седем от тях не са отговаряли на условията за поддържане в добро земеделско
състояние, а именно: №№ 37469-76-3-1, 37469-76-2-1, 38830-175-2-1, 65067-48-1-1,
37469-114-2-1, 16081-33-1-2, 16081-33-2-1, находящи се в землищата на с. К., с.
К., с. С. и с. Г. с обща площ 2,84 ха. Вещото лице сочи, че в парцели 16081-33-1-2
и 16081-33-2-1 имало полски път, заемащ съответно 0,03 и 0,02 ха, който е
различим на приложените извадки от Цифровата ортофото карта /ЦОФК/. В
останалите 5 парцела имало дървета, храсти и растителност над 50 см и гъстота
над 50 бр/ха, която растителност, ако е била почистена през м.май 2011г.
/когато са очертани парцелите/ не би могла да достигне размерите, които се
виждали на снимките от м.юни същата година /когато е била актуализирана ЦОФК/.
Изложената фактическа обстановка се установява от
събраните на досъдебното производство писмени и гласни доказателства, и от заключението
на техническата експертиза. Доказателственият материал е еднопосочен и
взаимнодопълващ се.
Обв.Ч. признава, че е подписала и подала
заявлението за подпомагане от 28.05.2011г., признава, че е очертала описаните в
таблицата площи, но отрича да е знаела, че те не отговарят на изискванията за
подпомагане. Твърди, че е отишла в ОСЗ-П. със списък на пасищата, предоставен й
от съпруга й и прокурист на „Д.”ЕООД А. Ч.. При очертаването на картата излизал
целия земеделски блок, а не както преди това – и масива, и парцела, поради
което трудно се ориентирала за реалното местоположение на парцела, въпреки че
разполагала с картата и снимките от предходните години. Затова допуснала
отклонения и застъпване. Обясненията на обвиняемата в тази им част се подкрепят
и от показанията на св.Б., която сочи, че е възможно в момента на опознаването
земите да са в състояние, подходящо за подпомагане, но поради остаряла
техническа и картографска или фотоснимка, тяхната информация да е стара и
погрешна.
Въз
основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна Разградският
окръжен съд намира следното:
З.Ч. е
обвинена в това, че на 28.05.2011г. в гр.Разград в заявление за подпомагане по
СЕПП е предоставила неверни сведения, че седем от земеделските парцели, с които
„Д.”ЕООД-Разград кандидатствало за подпомагане, отговарят на условията за
поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние – престъпление по чл. 248а, ал. 2, пр. 1 НК.
За да е
осъществен горния престъпен състав, от обективна страна следва да е установено,
че заявените пасища в 7-те парцела – предмет на обвинението не отговарят на изискванията
по Наредба № 5/10.03.2010г., че са заети от храсти и дървета, компактно
разположени и заемащи повече от 100 кв.м. Такива характеристики на процесните
площи не са доказани. Не е достатъчна констатацията на РА към ДФ”Земеделие”, че
земите не се стопанисват. Това е твърдение, което подлежи на доказване в
наказателния процес с всички допустими от НПК доказателствени средства. А доказателства, че действително тези площи не са били поддържани,
липсват. Няма свидетелски показания, нито протоколи от проверки, които да
удостоверят състоянието им към момента на подаване на заявлението. Техническата
експертиза не е годна да го установи. Известно е, че експертното заключение не
е нито доказателство, нито доказателствено средство, а служи за изясняване на
релевантни обстоятелства. В случая експертизата е изяснила, че Цифровата
ортофото карта е била актуализирана през м.юни 2011г., което обуславя извод за
промяна на растителността в заявените площи след очертаването им. Не са установени
конкретните размери и гъстота на тази растителност. Вещото лице „допуска”, че
част от парцелите са отговаряли на условията за допустимост. Т.е. експертът прави
предположения, които не са основани на обективни факти, а следват от разчитане
на снимки. Експертизата е ползвала същите информационни източници, по които са
правени и проверките от РА, и частично е стигнала до различни заключения, което
е още един аргумент за недостоверността на констатациите за недопустимост на
площите. Реална проверка на седемте парцела – предмет на обвинението не е била
извършвана и няма обективирани резултати от такава. Следователно не е доказано,
че те не са били в добро земеделско и екологично състояние, респективно, че
декларирането им като такива е невярно.
От друга
страна, съставът по чл.248а, ал.2 НК изисква пряк умисъл: деецът да съзнава, че
предоставя неверни сведения. Доказателствата по делото не налагат несъмнен
извод, че обв.Ч. е знаела, че горните площи са обрасли и непочистени. Обвиняемата
е извършила опознаването в ОСЗ-П. по неактуализирана карта и неясни снимки,
които са били предпоставка за неточно очертаване. Направила го е в присъствието
на служителката Б., което сочи, че не е имала намерение да заблуди
ДФ”Земеделие” относно размерите и състоянието на парцелите. Ч. е предполагала,
че има непочистени части, поради което заявените за подпомагане площи са били
по-малки от действителните размери на притежаваните парцели.
И не на
последно място, обв.Ч. е била пълномощник на прокуриста на
дружеството-собственик и стопанин на земеделските земи и като такава не е била
длъжна да знае фактическото състояние на пасищата. Тя не е имала задължения, пряко
свързани с обработката на земята и поддържането й в добър стопански вид.
Що се
касае до полския път, преминаващ през
парцели № 16081-33-1-2 и № 16081-33-2-1, експертизата го
счита за различим, но той не е бил забелязан и от експерта от ОСЗ-П., пред
когото е било извършено очертаването. Наред с това този път е заемал общо 0,05 ха, или 50 кв.м., което е малозначително.
Съдът не
приема становището на прокурора, че не се касае до грешка или незнание, тъй
като обвиняемата се е занимавала с кандидатстване още от 2007г., виждала е
някои от имотите при закупуването им и е обсъждала почистването им с
арендаторите. Релевантно по делото е знанието относно процесните 7 парцела, а
нито едно от горните обстоятелства не доказва това знание.
Поради
горното съдът намери, че не са доказани признаците от състава по чл.248а, ал.2
НК, поради което оправда обв.Ч. по повдигнатото й обвинение.
В този смисъл съдът постанови решението си.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
MH