РЕШЕНИЕ № 35
гр. Разград 22.05.2013 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Разградски
окръжен съд на двадесет и четвърти април
две хиляди и тринадесета година в открито заседание в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: ЛАЗАР МИЧЕВ
Секретар:
Д.Г.
Като разгледа докладваното от
съдия МИЧЕВ
т.
дело № 86 по описа за
и
за да се произнесе взе предвид следното :
Производство
по реда чл. 365 и сл. от ГПК.
Постъпила е искова молба вх. № 2745 / 13.07.2012 г., подадена от “ Гранд Комерс – Варна “ ЕООД, ЕИК ***, със
седалище и адрес на управление по търговска регистрация в гр. Варна , ул. “ Парижка
комуна “ № 3, ет. 2, ап. 5, представлявано от управителя Д.Б.Х. против Община
гр. Завет, обл. Разград, ул. “ Лудогорие “ № 19, представлявана от кмета А.С.В.,
Булстат ***, с която в условията на обективно кумулативно съединяване са
предявени:
Иск по
чл. 327, ал. 1 от ТЗ за предадени в одобрение, но незаплатени съдове за битови
отпадъци на обща стойност 70 222.50 лв. с ДДС, а именно: контейнери тип “
Бобър “ 1.1 м3, студено обработени – 65 бр. с единична цена 424.75 лв.;
контейнери тип “ Бобър “ 1 м3, студено обработени – 121 бр. с единична цена 250
лв. и кошчета за смет “ Зиесто “ – 10 бр. с единична цена 66.00 лв., / всички
единични цени без ДДС /.
Иск по
чл. 266, ал. 1 от ЗЗД за изпълнена и приета, но незаплатена услуга по
сметосъбиране за периода м. януари – м. април
Ищеца
твърди, че имал сключен с ответника на 14.07.2006 г., Договор за възлагане на
обществена поръчка “ Подържане чистотата на територията на община Завет “. В
изпълнение на задълженията си по чл. 1.2.1. и 1.3 от Договора предоставил на
ответника съдове за битови отпадъци / СБО /, по вид, брой и цена, посочени по –
горе, които следвало да му бъдат заплатени в срок от една година от подписване
на договора, на равни вноски, с краен срок на плащане – 14.07.2007 г. За
предаването на гореописаните СБО страните съставили Стокова разписка от
14.07.2006 г. и Протокол от 19.10.2007 г. Ответника не изпълнил задължението си
да плати описаните СБО.
Ищеца
твърди също така, че в периода м. януари – м. април
В
предоставения му срок ответника Община Завет депозира отговор на исковата
молба, с която ангажира следното становище: Намира предявените искове за
допустими, но неоснователни. Във връзка с иска за заплащане на извършена услуга
по сметосъбиране за периода м. януари, - м. април
Освен
това по този иск ответника прави възражение за изтекла кратка погасителна
давност по чл. 111, б. “ в “ от ЗЗД. Счита, че вземането по този иск е за
периодични платежи, които се погасяват с изтичането на тригодишна давност и към
завеждане на исковата молба, този срок е изтекъл.
По
отношение на иска за заплащане на предадените съдове за битови отпадъци
ответника счита, че ищецът е неизправна страна, тъй като не е изпълнил в срок
задължението си да достави съдове за битови отпадъци, а доставените не са
негова собственост, тъй като към момента тези съдове били собственост на трето
лице.
В
предоставеният му срок ищецът депозира допълнителна искова молба в която
изразява съображения, в подкрепа на становището си основателност на предявените
искове.
В предоставеният
му срок ответника депозира допълнителен писмен отговор, в която развива
съображения, в подкрепа на становището си за неоснователност на предявените
искове
В
съдебно заседание процесуалният представител на ищеца подържа исковата претенция,
която счита, че е в хода на съдебното производство е доказана по основание и
размер. В допълнително представена писмена защита процесуалният представител на
ищеца развива съображения относно допуснатите по делото експертиза.
В
съдебно заседание процесуалните представители на ответника развиват съображения
за неоснователност и недоказаност на предявените искове, с молба за
отхвърлянето им. В допълнително представена писмена защита процесуалните
представители на ответника развиват подробни съображения в подкрепа на
становището си от съдебно заседание.
Съдът
прецени събраните по делото доказателства във връзка със становищата на
страните при което установи следното от фактическа страна:
Между
страните по делото не се спори, че на 14.07.2006 г., между Община Завет, обл.
Разград, като възложител и “ Гранд комерс Варна “ ЕООД, като изпълнител, е
сключен Договор за възлагане на обществена поръчка “ Подържане чистотата на
територията на Община Завет “. Съгласно чл. 1.1 от Договора събирането на
смесени битови отпадъци се извършва със съдове / контейнери тип “ Бобър “-
Представена е Стокова разписка за получени стоково-материални ценности
от 14.07.2006 г., подписана от представители на страните по делото, относно
следните СБО: 121 бр. контейнери / непонцинковани / тип “ Бобър “ 1м3; 65 бр.
контейнери / горещо поцинковани / тип “ Бобър “ 1.1 м3 и 10 бр. кошчета за смет
– тип “ Зиесто “. По отношение стойността е посочено “ съгласно издадена данъчна фактура “, а по
отношение плащането е посочено “ платежно нареждане “. В забележка е посочено,
че стоката е одобрена и между страните ще
бъдат съставени приемо – предавателни протоколи.
Представено е писмо изх. № 349 / 05.05.2006 г. на “ Раломекс “ АД гр.
Завет отправено до ищеца относно: Оферта за контейнер за смет, съгласно която е
предложен Контейнер за смет, съгласно Приложение 1 на цена 250 лв. без ДДС,
франко склад на продавача, за количество до 50 бр. За количества над 50 бр. –
търговска отстъпка от 10 %. Валидността на офертата е определена до 31.05.2006
г.
Представени
са шест броя фактури, според които ищеца е закупил от ВРЗ “ Вола “ ЕООД гр.
Враца 96 бр. контейнери тип “ Бобър “
при единична цена 424.75 лв. Фактурите са следните: № 1000000210 /
12.07.2006 г. за 10 бр., № 1000000211 / 13.07.2006 г. за 10 бр., № 10000002013
/ 14.07.2006 г. за 10 бр., № 1000000216 / 17.07.2006 г. за 10 бр., № 1000000218
/ 18.07.2006 г. за 8 бр. и № 0000000002 / 07.11.2006 г. за 48 бр. Представена е
и данъчна фактура № 000010706 / 13.06.2006 г., според която ищеца е закупил от “ Зиесто АД гр. Варна 10
бр. казан за смет на обща стойност 79.00 лв.
Представен е и Протокол от 19.10.2007 г., подписан от три лица, за две
от които може да се допусне, че са представители на ищеца, поради изписване на
длъжностите им, според който в разпореждане за отговорно пазене и за нуждите на
Община Завет ответника е представил сметосъбиращи съдове, както следва:
контейнери - тип “ Бобър “ 1.1 м3,
поцинковани – 65 бр., контейнери – друг тип – 1 м3 121 бр. и кошчета за
смет “ Зиесто “ – 10 бр., за които е отразено, че са предоставени нови. От
съдържанието на протокола не може да се направи извод за качеството на третото
вписано лице – Ш.О.. Дали представлява ищеца или ответника не е ясно.
Сметопочистващата фирма е записана с наименованието “ Гранд комерс “ ЕООД гр.
Варна. Дали това е ищцовото дружество “ Гранд комерс – Варна “ ЕООД или дружеството “ Гранд комерс ВН “ ЕООД не може
да се установи.
Представен е и Анекс № 3 / 14.01.2008 г., сключен между Община Завет,
като възложител и “ Гранд комерс ВН “ ЕООД
гр. Варна, като изпълнител, към Договор за възлагане на обществена
поръчка “ подържане чистотата на територията на Община Завет “, сключен на
14.07.2006 г. С анекса страните се споразумели, считано от 01.01.2008 г.
месечният размер на дължимата сума по чл. 7, ал. 1 от Договора да е в размер на
8299.39 лв., без ДДС, а годишният размер 99 592.66 лв. Всички останали
клаузи от Договора и анекса от 20.09.2006 г. остават в сила и са задължителни
за страните.
Представени са двадесет и един броя стокови разписки за получени стоково
– материални ценности, издадени в периода 08.01.2009 г. – 31.03.2009 г., според които услугата по
сметосъбиране и сметоизвозване е извършена от “ Гранд комерс ВН “ ЕООД гр.
Варна и е приета от представител на Община Завет.
Представени са пътни листи за м. април
Представено е съобщение от “ Гранд комерс ВН “ ЕООД изх. № 10-00-03 от
23.01.2012 г. до Кмета на община Завет относно прехвърляне на вземане по
получени от Община Завет престации за
сметосъбиране м. януари – м. април
Представена е и нотариална покана, изходяща от управителя на “ Гранд
комерс – ВН “ ЕООД до Кмета на Община Завет, с дата на връчване 07.05.2009 г. с
искане за осигуряване на условия за осъществяване на задълженията по сключения
Договор, включително приемане на издаваните фактури за извършена услуга и
заплащане на предоставените СБО.
Представена е и покана, отправена от Д.Х. до Кмета на община Завет,
връчена на 20.04.2012 г. с искане да бъдат създадени условия за извършване на
услугата и с покана приемане и плащане на изпълнената работа за м. януари –
април
Представена е данъчна фактура № 0000000104 / 14.07.2008 г., издадена от
“ Гранд комерс ВН “ ЕООД за продажба на Община Завет на контейнери - тип “ Бобър “ 1.1 м3, поцинковани – 65 бр.
с единична цена 485.00 лв. на обща стойност 31525.00 лв., контейнери за ТБО тип
– 1 м3 121 бр. с единична цена 291.67 лв. на обща стойност 35292.07 лв. и
кошчета за ТБО – тип “ Зиесто “ – 10 бр. с единична цена 88.00 лв. на обща
стойност 880.00 лв. или всичко на обща стойност 67 697.07 без ДДС и
81 236.48 лв. с ДДС.
Представена е покана от “ Гранд комерс ВН “ ЕООД, изх. № 10-00-56 от
14.07.2008 г. до Кмета на община Завет относно възникнал спор по неизпълнено от
общината задължение за привеждане на размера на таксата в съответствие с
размера на сметкооборота, поради водени безрезултатни разговори. Представена е
и покана от “ Гранд комерс ВН “ ЕООД, изх. № 10-00-58 от 14.07.2008 г. до Кмета
на община Завет относно плащане на доставени съдове ТБО на стойност
81 236.00 лв.
Въз
основа на искова молба, подадена от “ Гранд комерс ВН “ ЕООД, против Община Завет
с предявен иск на правно основание чл. 79, ал. 1, предл. 1 от ЗЗД е образувано
гр. дело № 273 /
Въз основа на искова молба, подадена от “
Гранд комерс ВН “ ЕООД, против Община Завет са предявени обективно и
кумулативно съединени искове на правно основание чл. 327, ал. 1 от ТЗ и по чл.
266, ал. 1 от ЗЗД и чл. 92 от ЗЗД вр. с чл. 41 и сл. от р. IV от ЗОП е
образувано т. дело № 25 /
Представена е фактура № 000000001 /
02.02.2009 г., с която “ Гранд комерс ВН “ ЕООД продава на ищцовото дружество
процесните СБО.
Представена е Кредитно известие
от 02.02.2012 г., към фактура без номер и дата, издадено между “ Гранд
комерс Варна “ ЕООД и “ Гранд комерс – ВН “ ЕООД, за което ищеца уточнява, че е
по фактура № 0000000001 / 02.02.2009 г., относно придобиването от страна на
ищеца на процесните съдове ТБО.
Според
заключението на назначената единична съдебно – счетоводна експертиза стойността
на 121 бр. контейнери / непоцинковани
/ - тип “ Бобър “ 1 м3 е 30 250.00
лв. без ДДС или 36 300.00 лв. с ДДС, при единична цена 250 лв. Стойността
на 65 бр. контейнери / горещо поцинковани - тип “ Бобър “
По
делото е представено заключение на комплексна съдебно – техническа и счетоводна
експертиза, която дава заключение, според което при проверка, извършена на
06.03.2013 г. на место са установени 45
броя контейнери за битови отпадъци, тип “ Бобър “ / горещо поцинковани / с
вместимост “
Поради
неоказано съдействие от страна на ищеца, вещите лица не дават отговор на
поставените въпроси, свързани с: осчетоводяване на стокова разписка от 14.07.2006
г. и има ли издадена данъчна фактура към
нея, отразен ли е прихода от тази
стопанска операция в оборотна ведомост, отразен ли е дължимият ДДС в
съответните СД, изписани ли са, съответно заприходени ли са в склада на ищеца
отразените в тях СБО; начина на осчетоводяване от ищеца на фактура 0000000001 / 02.02.2009 г. и
кредитно известие № 000000002 /
02.02.20012 г., отчетени ли са тези стопански операции в оборотна ведомост,
отразен ли е дължимият ДДС в съответните СД, изписани ли са, съответно заприходени
ли са в склада на ищеца отразените в тях СБО; осчетоводяване в счетоводството
на ищеца на намиращите се на съхранение СБО, съгласно протокол за пазене от
19.10.2007 г., като извършена доставка към Община Завет през периода 2006 –
При
проверка в счетоводството на ответника вещите лица не установили представена от
ищеца данъчна фактура за сделката, поради което такава не е осчетоводявана.
Намиращите се на съхранение СБО не са осчетоводявани при ответника, като
извършена доставка от ищеца през периода 2006 –
При
определяне оценката на процесните СБО вещите лица са взели за база придобивната
им стойност, съответно за контейнери / непоцинковани / - тип “ Бобър “ 1 м3 е - 250 лв., контейнери
/ горещо поцинковани - тип “ Бобър “
При
тези фактически констатации съдът направи следните правни изводи:
По
отношение на първият иск: Предявеният от ищеца иск на правно основание чл. 327,
ал. 1 от ТЗ следва да бъде отхвърлен, като неоснователен и недоказан, по
следните съображения: По делото е безспорно, че между страните е сключен на
14.07.2006 г., Договор за възлагане на обществена поръчка “ Подържане чистотата
на територията на община Завет “. По силата на чл. 2 1.3. от Договора ищеца, в
качеството му на изпълнител се задължил да достави съдове за битови отпадъци,
които ще бъдат изплащани от ответника, в качеството му на възложител, за срок
от една година. Съгласно разпоредбата на чл. 327, ал. 1 от ТЗ купувача е
задължен да плати цената при предаване на стоката или на документите, които му
дават право да я получи, освен ако не е уговорено друго. В случая друго не е
уговорено. В изпълнение на задължението си да докаже предаване на стоката ищеца
представя стокова разписка за получени стоково материални ценности от
14.07.2006 г. Същата е подписана от представители на страните по делото и касае
следните СБО: 121 бр. контейнери / непонцинковани / тип “ Бобър “ 1м3; 65 бр.
контейнери / горещо поцинковани / тип “ Бобър “ 1.1 м3 и 10 бр. кошчета за смет
– тип “ Зиесто “. По отношение стойността на стоката е посочено “ съгласно издадена данъчна фактура “, а по
отношение плащането е посочено “ платежно нареждане “. В забележка е посочено,
че стоката е одобрена и между страните
ще бъдат съставени приемо – предавателни протоколи.
Съдът
приема, че представената стокова разписка от 14.07.2006 г. от една страна не
доказва доставка и от друга страна не е основание за плащане. По отношение на
доставката следва да се вземе предвид изписаната в стоковата разписка
забележка. Съгласно същата стоката е одобрена, но следва да бъдат съставени
приемо – предавателни протоколи.
Представянето на такива протоколи е в тежест на ищеца, тъй като с тях
той ще установи реалното предаване на стоката. Ако действително са съставени
такива, същият следва да разполага с екземпляр и да го представи. Ищецът обаче
не представя такива протоколи по делото. При това положение не може да се
приеме, че ищецът е доказал доставката на стоките.
По
отношение на цената: Плащането на цената изисква конкретизирането й. В
сключения между страните договор не е фиксирана конкретна цена на СБО. В
стоковата разписка по отношение на стойността е посочено “ съгласно издадена
данъчна фактура “. При това положение в тежест на ответника бе да докаже, че е
издал съответната данъчна фактура, с което да докаже и дължимата от купувача по
търговската продажба цена.
В
подкрепа на горните изводи са и останалите доказателства по делото: Протокол за
отговорно пазене от 19.10.2007 г., на който ищеца се позовава. В случай на
извършена търговска продажба от страна на ищеца, не е нужно съставянето на
такъв протокол, тъй като към момента на съставянето му, стоките вече би
следвало да са предадени на купувача. От
друга страна от съдържанието на протокола не може да се установи кое лице
представлява сметопочистващата фирма и коя е точно тя. Дали това е ищцовото
дружество или друго дружество с подобно наименование и с касателство към
отношенията между страните по делото - “ Гранд комерс ВН “ ЕООД. Издадената
данъчна фактура № 0000000104 / 14.07.2008 г. не може да се приеме, че по
същество представлява посочената в стоковата разписка данъчна фактура. Това е
така, тъй като за доставчик в данъчна фактура № 0000000104 / 14.07.2008 г. е
посочено “ Гранд комерс – ВН “ ЕООД. Това дружество не е страна по Договора и
за него не се твърди да е доставяло на ответника процесните съдове за БО.
Фактурата не е подписана от представител на ответника. Процесните СБО са били
обект на две покани, изпратени от представител на “ Гранд комерс – ВН “ ЕООД до
ответника - Покана изх. № 10-00-56 от 14.07.2008 г. и покана , изх. № 10-00-58
от 14.07.2008 г. Данъчна фактура № 0000000104 / 14.07.2008 г. е била
представена като доказателство по образувано от “ Гранд комерс – ВН “ ЕООД против ответника
гр. дело № 273 /
По
отношение на предявеният от ищеца иск на правно основание чл. 266, ал. 1 от ЗЗД
ответника прави възражение за изтекла кратка погасителна давност по чл. 111, б.
“ в “ от ЗЗД. Счита, че претендираните от ищеца вземания за извършени услуги за
месеците януари – април
Съдът
намира и за основателно възражението на ответника, че ищеца не е доказал, че е
извършил услугите по договора. Страна по договора е ищцовото дружество, а
стоковите разписки са издадени от “ Гранд комерс ВН “ ЕООД. По делото не е установено
заместване на изпълнителя, определен в конкурса за обществена поръчка съобразно
разпоредбите на чл. 43, ал. 2 от ЗОП.
Предвид
изхода на делото и на основание чл. 78, ал. 3 от ГПК ищеца следва да бъде
осъден да заплати на ответника направените по делото разноски в размер на 3 900
лв., а сторените от него следва да останат за негова сметка.
Водим от изложеното съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ, като неоснователен и недоказан, предявения от “ Гранд Комерс –
Варна “ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление по търговска
регистрация в гр. Варна , ул. “ Парижка комуна “ № 3, ет. 2, ап. 5,
представлявано от управителя Д.Б.Х. против Община гр. Завет, обл. Разград, ул.
“ Лудогорие “ № 19, представлявана от кмета А.С.В., Булстат ***, иск по чл.
327, ал. 1 от ТЗ, за предадени в одобрение, но незаплатени съдове за битови
отпадъци на обща стойност 70 222.50 лв. с ДДС, а именно: контейнери тип “
Бобър “ 1.1 м3, студено обработени – 65 бр. с единична цена 424.75 лв.;
контейнери тип “ Бобър “ 1 м3, студено обработени – 121 бр. с единична цена 250
лв. и кошчета за смет “ Зиесто “ – 10 бр. с единична цена 66.00 лв.
ОТХВЪРЛЯ, като неоснователен и недоказан, предявения от “ Гранд Комерс –
Варна “ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление по търговска
регистрация в гр. Варна , ул. “ Парижка комуна “ № 3, ет. 2, ап. 5,
представлявано от управителя Д.Б.Х. против Община гр. Завет, обл. Разград, ул.
“ Лудогорие “ № 19, представлявана от кмета А.С.В., Булстат ***, иск по чл.
266, ал. 1 от ЗЗД за изпълнена и приета, но незаплатена услуга по сметосъбиране
за периода м. януари – м. април
ОСЪЖДА
“ Гранд Комерс – Варна “ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление по
търговска регистрация в гр. Варна , ул. “ Парижка комуна “ № 3, ет. 2, ап. 5,
представлявано от управителя Д.Б.Х. да заплати на Община гр. Завет, обл.
Разград, ул. “ Лудогорие “ № 19, представлявана от кмета А.С.В., Булстат ***
сумата 3 900 лв. / три хиляди и деветстотин лева, представляваща разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва в двуседмичен срок от
връчването му на страните пред Варненски апелативен съд.
Съдия:
ДГ