О П Р Е
Д Е Л Е Н И Е
гр.Разград, 29.09.2015г.
РАЗГРАДСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД в
закрито съдебно заседание на двадесет и девети септември две хиляди и
петнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА ВАСИЛЕВА
ЧЛЕНОВЕ: ВАЛЕНТИНА ДИМИТРОВА
ИРИНА ГАНЕВА
Като
разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ в.ч.н.д.№
354/2015г., и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.243,
ал.7 НПК.
С Определение от 25.08.2015г.,
постановено по ч.н.д.№ 281/2015г.
Разградският районен съд на основание чл.243, ал.5 от НПК е отменил
Постановлението на РРП от 24.04.2015г., с което на основание чл.243, ал.1, т.1,
в.в. с чл.24, ал.1, т.1 и чл.199 от НПК е прекратено наказателното производство
по ДП № ЗМ-В-242/2013г. по описа на ОД на МВР-Разград, образувано и водено
срещу неизвестно лице, поради липса на престъпление, и връща делото на РРП за
изпълнение на дадените указания.
Срещу така постановения съдебен акт
е постъпил частен протест от РП-Разград. В протеста се излагат доводи и съображения за неправилност
на съдебния акт, и се предлага отмяна на същия.
ОКРЪЖНИЯТ СЪД намери, следното:
Протестът е процесуално допустим като подаден в срок от надлежна страна в
процеса против съдебен акт подлежащ на въззивен контрол. Разгледан по същество
се явява неоснователен, по
следните съображения и правни изводи:
Досъдебното производство е било образувано и водено срещу неизвестно
лице за това,че: На 08.09.2013г. на път Е-70 при км.67+
Установено е, че на 08.09.2013г. по
път Е-70, при км. 67+
Установено е, че първият сблъсък
между мотоциклет „Хонда” управляван от пострадалия и мотоциклета „Сузуки”
управляван от св.Д. спрямо широчината на пътното платно, се е осъществил в
дясната лента на път I -2;
вторият сблъсък между мотоциклета „Сузуки” управляван от св.Д. и л.автомобил
управляван от св.Ф.Феим спрямо широчината на пътното платно също се е
осъществил в дясната лента на пътя.
Съгласно заключението на назначената
авто-техническа експертиза, ако мотоциклетистите са се движили със скорост до
По делото е установено, че водачът на лекия
автомобил е възприел в огледалото за обратно виждане движещите се
мотоциклетисти, в момента когато е започнал маневрата завиване в ляво и е
намалил скоростта си, за да ги изчака да го изпреварят преди да завие.
За да прекрати наказателното
производство наблюдаващият делото прокурор
е приел, че липсват доказателства за извършено престъпление от общ характер.
Този извод обаче, се явява необоснован както правилно по същество е приел и
първоинстанционният съд.
Съобразно заключенията на
експертите от всички автотехнически експертизи прокурорът е приел, че причина за настъпването на пътния
инцидент е поведението на самия пострадал А. и това на мотоциклетиста пред него – св.Д.,
доколкото останалите мотоциклетисти нямат отношение към причиненото му в случая, съставомерно увреждане. Правилно
прокурорът е посочил, че пострадалият се е движел с такава скорост, която му е
попречила да предприеме действия, за да избегне сблъсъка с движещият се пред
него мотоциклетист, следователно, пострадалият е нарушил чл.21, ал.1 от ЗДвП,
като се е движил със скорост, значително над разрешената за извън населено
място и чл.23 ал.1 от ЗДвП задължаваща водача да се движи на такова разстояние
от движещото се пред него друго превозно средство, че да може да избегне удряне
в него, когато то намали скоростта или
спре. Но, както
правилно е посочил и първоинстанционният съд при положение, че държавното
обвинение приема, че причина за ПТП е поведението на двамата мотоциклетисти-
пострадалия и движещият се пред него мотоциклетист-св.Д., то същият този извод
за виновно поведение на пострадалия в нарушение на правилата на чл.21, ал.1 и
чл.23, ал.1 от ЗДвП се отнася и към поведението на св.Д., за който също се
установява по несъмнен начин, че се е движел с несъобразена скорост, и който не
е задействал спирачките на управлявания от него мотоциклет своевременно, което
именно е предизвикало и сблъсъка между неговия мотоциклет и лекия автомобил и
причинило удара на пострадалия Атанасов в него.
Ето защо, при наличието на достатъчно безспорни
доказателства сочещи на виновно
поведение и от страна на св.Д. изводът на прокурора за липсата на доказателства
за извършено престъпление от общ характер се явява необоснован.
На следващо място, за да прекрати
наказателното производство прокурорът е приел, че липсва извършено съставомерно
деяние и от страна на водача на лекия автомобил св.Ф.Ф., защото същият не е нарушил конкретни правила за
движение по пътищата по ЗДвП и ППЗДвП, в частност не е нарушил правилото на
чл.37, ал.2 от ЗДвП, тъй като в конкретния случай св.Ф.Ф. макар и да е предприел престрояване към лявата
част на дясната лента за движение и подал светлинен сигнал е прекъснал навреме
маневрата, без да пресича осевата линия именно
за да пропусне движещите се зад него мотоциклетисти.
Но,
и този извод на прокурора се явява
необоснован, както правилно по същество е приел и първоинстанционния съд по
съображения и правни изводи, които изцяло се споделят и от въззивния съд.
Действително, дали предприетите от водача на лекия автомобил действия, при
които той е намалил скоростта си, оставайки в собствената си лента с включен
ляв мигач и изнесен към пътна маркировка забраняваща му пресичането ѝ,
съответства на чл.37, ал.2 от ЗДвП е въпрос, на който прокурорът не е дал
категоричен и убедителен отговор. И това е така защото, първо както правилно е посочил и първоинстанционният съд по см. на тази правна норма за
„пропускане” на движещите се след автомобила в случая, мотоциклетисти
действително би могло да се говори при наличие на данни за предприето от
последните изпреварване на автомобила, каквито по делото няма; на следващо
място, правилно първоинстанционният съд се позовава на нормата на чл.25 от ЗДвП, която задължава
водача на пътното превозно средство,
който преди да предприеме каквато и да е маневра, в частност, да се отклони
надясно или наляво по платното за движение, да премине в друга пътна лента, да
завие надясно или наляво за навлизане по друг път, преди да започне маневрата,
трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за другите участници в
движението, които се движат след него, преди
него или минават покрай него, и да
извърши маневрата, като се съобрази с тяхното положение, посока и скорост на
движение. В случая, безспорно се установява, че водачът
на лекия автомобил с действията си по
подаване на ляв мигач, намаляване на
скоростта на автомобила и насочването му наляво към маркировъчната линия М1,
която е в средата на пътното платно от
техническа гледна точка съгласно заключението на експертите, е
осъществил начало на маневрата завиване
на ляво. А видно от показанията на
св.Н.М. – мл.автоконтрольор, ПП ОДМВР-Разград посетил местопроизшествието и от
показанията на самия водач на лекия автомобил – св.Ф.Ф. се установява, че последният е предприел началото на маневрата
завиване на ляво преди да забележи движещите се зад него мотоциклетисти, респ.
забелязал е мотоциклетистите след като вече е започнал маневрата, именно в
нарушение на правилото на чл.25 от ЗДвП -
защото е бил длъжен, и обективно е могъл да ги забележи преди да
предприеме началото на маневрата – завиване на ляво. В тази връзка, относно
обективната възможност на водача на лекия автомобил да забележи и възприеме
своевременно движещите се след него мотоциклетисти независимо от
обстоятелството, че последните като участници в движението се движат в
нарушение на правилата за движение по пътищата доказателствата по делото сочат, че видимостта е била добра - на прав пътен участък в района на ПТП, с надлежен низходящ наклон
6%, а от показанията на св.Св.Б. – първият мотоциклетист се установява, че той е забелязал в
далечината на 200-
Ето защо, с оглед правилото на чл.14 от НПК за обективно, всестранно
и пълно изследване на всички обстоятелства по делото, правните изводи и съображения на първоинстанционния съд за необходимостта от
изясняване на обстоятелството- имал ли е
възможност св.Ф.Феим с предприемане на нова или преустановяване на
осъществяваната маневра да предотврати удара на движещия се след него
мотоциклет „Сузуки” в лекия автомобил, дали широчината в неговата лента за
движение е позволявала изпреварването или заобикалянето на автомобила от
мотоциклетистите без същите да напуснат тази лента, при положение, че той
самият не е бил започнал изпълнението на маневрата „завиване на ляво”, се
явяват правилни и законосъобразни.
Едва след изясняването на всички тези
въпроси, следва отново да се прецизират събраните по делото доказателства и с оглед на правомощията си държавното обвинение да вземе решение по
вътрешно убеждение, въз основа на доказателствата и закона - има ли в
конкретния случай, доказателства за извършено престъпление от общ характер или
не.
По изложените съображения и на
основание чл.243, ал.7 НПК РАЗГРАДСКИЯТ
ОКРЪЖЕН СЪД,
О П
Р Е Д Е Л И:
ПОТВЪРЖДАВА Определението от 25.08.2015г., постановено
по ч.н.д.№ 281/2015г. по описа на
Разградския районен съд.
Определението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1. 2.