РАЗГРАДСКИ ОКРЪЖЕН СЪД. Мотиви към Присъдата от  18.10.2013г., постановена по н.о.х.д.№ 165/2013г.

        

          Обвинението срещу подсъдимия  Б.    И. *** е за това, че на 15.05.2010г. в гр.Кубрат в качеството си на длъжностно лице, което управлява и представлява юридическо лице- председател на СНЦ „Кубратска мера”-гр.Кубрат, в приложена към  депозирано до ОД на ДФ „Земеделие”-гр.Разград Заявление за подпомагане 2010 с УИН 1716061046923 Таблица на използваните парцели 2010, е представил неверни сведения относно ползването, обработването и поддържането в добро земеделско и екологично състояние от СНЦ „Кубратска мера”-гр.Кубрат площи-изцяло на земеделски парцели и отчасти на земеделски парцели, общо площи в размер на 396,77 хектара, в нарушение на задължението си да представи такива сведения, съгласно чл.3 ал.2, в.в. с ал.1, т.3 от Наредба № 5/27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за  директни плащания, с цел да получи  по Схемата за единно плащане на площ средства от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, принадлежащи на Европейския съюз и предоставени от Европейския съюз на българската държава- престъпление по чл.248а ал.3, в.в. с ал.2, пр.1 от НК.

          Разпитан в хода на съдебното следствие подс. М.  заявява, че не се признава за виновен и дава подробни обяснения по обвинението срещу него.

          ОКРЪЖНИЯТ СЪД  след преценка на доказателствата, прие за установено, следното:

          Общите правила по кандидатстването за подпомагане са уредени в Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, Наредба № 5/27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания и Наредба № 5/10.03.2010г. за условията за допустимост за подпомагане на земеделските парцели по схеми за плащане на площ и за общите и регионални критерии за постоянни пасища. Нормативно са уредени и в Регламент № 73/2009г. на Съвета на ЕС, а правилата за прилагането му са уредени в Регламент № 1122/2009г. на Комисията на Европейските общности.

          Регистрирането (очертаването) на земеделските площи (блокове на земеделско стопанство и земеделски парцели) на един земеделски стопанин се извършва в общинските служби по земеделие по местонахождението на площите.

          Бенефициентът подава заявление за входяща регистрация в Общинската служба по земеделие /ОСЗ/ по постоянен адрес, ако е физическо лице или по адреса на управление, ако е юридическо лице или ЕТ и прилага карти с местоположението на Блока на земеделското стопанство и включените в него парцели.

Общинските служби по земеделие на основание чл. 9, ал. 1 Наредба 5/27.02.2009г. изпращат служебно представеното на хартиен носител общо заявление за подпомагане, подписано от кандидата, и придружаващите го документи на съответния отдел "Прилагане схемите и мерките за подпомагане" (ОПСМП) в Областната дирекция на ДФЗ.

           Основните данни, които бенефициентите посочват в заявлението са регламентирани в чл. 3, ал. 2 във вр. с ал. 1, т. 3 от Наредба № 5/27.02.2009г, а именно: „Общото заявление съдържа данните за идентификацията на земеделските парцели, за които се кандидатства за подпомагане, включително площта на парцела в хектари до втория десетичен знак; местонахождението на парцела, определено върху картен материал от Интегралната система за администриране и контрол; начина на ползване на парцела и основанията за ползването им".

Схемите и мерките, по които може да се кандидатства са Схема за единно плащане на площ /СЕПП/, Схема за национални доплащания на хектар земеделска земя /НДП/ и др.

   Прилагането на СЕПП като една от основните дейности на Разплащателната агенция предоставя възможност на земеделските стопани да получат средства от Европейският фонд за гарантиране в земеделието. Плащането се определя на хектар използвана земя, а допустимите за отпускане на помощи земи са: обработваема (орна) земя, постоянно затревени площи - пасища, мери и ливади, трайни насаждения и семейни градини.

   Освен СЕПП земеделските стопани могат да получат и средства под формата на: Национални доплащания. Те предоставят възможност на земеделските стопани да получат допълнителни средства за отглежданите от тях култури и животни.

   При наличие на над-декларирани площи (т.е площи, които не се използват и не се обработват от дадения земеделски стопанин и се смятат за недопустими за подпомагане или двойно заявени площи, за който не е доказано основанието на ползване), на земеделския стопанин се начисляват санкции върху площта, с която е кандидатствал за субсидия.

С решение № 1/22.02.2007г. на Окръжен съд - гр. Разград в Регистъра за юридически лица с нестопанска цел под парт. № 178, том 10, стр. 178 по ф.д. № 133/2007г. е вписано Сдружение с нестопанска цел с обществено полезна дейност с наименование „Кубратска мера", със седалище гр. Кубрат, ул. „Самуил" № 13.

Основната цел на сдружението е да защитава интересите на фермерите-животновъди, които ползват общински пасища и мери в населените места на територията на общината; да допринася за ефективно управление и стопанисване на пасищата и мерите; справедливо и целево изразходване на средствата от всички приходи, както и субсидии, които сдружението може да получи като директни плащания по схемите за единно плащане на площ. Средствата за постигане на целите са: проучване състоянието на пасищата и мерите в отделните населени места, чрез техните представители в сдружението; разработване на планове, програми и проекти по мерките, включени в националния план за развитие на земеделието и селските райони; изпълнение на конкретни мероприятия и дейности планирани през съответната година, свързани с осъществяването на основната дейност на сдружението.

Сдружението се управлява от Управителен съвет и се представлява от председател. С решение № 2/04.03.2010г. на ОС -гр. Разград по ф.д. № 133/2007г. на СНЦ „Кубратска мера" - гр. Кубрат е вписан като председател подс. Б.М. (т. II, л. 32). От учредяването на сдружението до избирането му за председател той е член на Управителния съвет.

С договор за наем на пасища и мери от общинския поземлен фонд сключен на 15.06.2007г. Община Кубрат предоставя за ползване на СНЦ „Кубратска мера" - гр. Кубрат всички пасища и мери на територията на Общината с обща площ 2551,62 ха за срок от три стопански години, т.е. до 01.10.2010г.

На основание чл. 13, ал. 2 от Наредба № 16 на Общински съвет - гр. Кубрат за управление, стопанисване и ползване на земи от общинския поземлен фонд и гори и земи от общинския горски фонд същите страни подписват анекс на 28.05.2008г. към договора сключен на 15.06.2007г. В раздел IV „Срок на договора и прекратяване" в чл. 13 се удължава срока на действие до 01.10.201Зг., с възможност за удължаване до максималния срок от 10 години.

На основание Решение № 324 по Протокол № 24/28.12.2009г. и Решение № 325 от Протокол № 25/29.01.2010г. от заседание на Общинския съвет - гр. Кубрат същите страни подписват анекс от 30.03.2010г. към първоначалния договор сключен на 15.06.2007г. между Община Кубрат и СНЦ „Кубратска мера" - гр. Кубрат. В приложение № 1 към анекса са индивидуализирани общинските пасища и мери /населено място, номер на парцел, начин на трайно ползване, площ, категория и документ за собственост/ предоставените за стопанисване на сдружението. Определен е и годишен наем в размер на 4 лв. на декар

На 06.05.2010г. в ОС „Земеделие" - гр. Кубрат подс. М., в качеството си на председател на СНЦ „Кубратска мера" - гр. Кубрат, подава лично заявление за входяща регистрация 2010 с УИН 1716061046923. Прилага и таблица на използваните парцели с дата 15.05.2010г., в която заявява за подпомагане по СЕПП 182 бр. парцела, находящи се в землищата на с. Беловец, с. Бисерци, с. Божурово, с Горичево, с. Задруга, с. Каменово, с. Звънарци, гр. Кубрат, с Медовене, с. Равно, с. Савин, с. Севар, с. Сеслав, с. Тертер, с. Точилари, с. Юпер. Сдружението кандидатства за подпомагане по Европейските програми от 2007г. Във връзка с това на 06.05.2010г.  подс. М. попълва и подписва декларация за допустимост на площи от предходна кампания.

Според обясненията на подс. М. сдружението наема общински пасища и мери от 2007г., като през 2010г. те са единствените, които стопанисват площи, с предназначение пасища и мери в землищата на Община Кубрат. Подсъдимият подава заявление за получаване на субсидия от името на сдружението за първа година.

В резултат на извършена административна проверка в ИСАК „Директни плащания" на заявлението, подадено от председателя на СНЦ „Кубратска мера" - гр. Кубрат, са установени 14 бр. БЗС с №№ 86091-235-1, 30212-34-1, 65886-119-2, 30541-211-1, 30212-103-1, 72337-82-1, 65886-99-1, 30541-105-1, 49518-115-1, 30212-165-1, 30541-60-1, 49518-57-1, 65022-84-1, 03575-189-1, които излизат извън площите допустими за подпомагане и 4бр. БЗС с №№ 03575-189-1, 30541-105-1, 30541-60-1 и 86091-235-1, които са без физически блок.

След като се запознава с резултатите от проверката подс. М. посещава на място парцелите, за които е установено, че са недопустими и намалява броя на заявените за подпомагане площи.

На 15.05.2010г. в ОС „Земеделие" - гр. Кубрат подс. М. подава лично и подписва Заявление за подпомагане 2010 с УИН 1716061046923 от името на СНЦ „Кубратска мера" - гр. Кубрат. С депозираното до ОД на ДФ „Земеделие" заявление, кандидатства за подпомагане само по програма СЕПП със , следните 169 бр. парцели:

           парцел с БЗС № 03575-420-1-2 с площ 1,89 ха, находящ се в землището на с. Беловец, общ. Кубрат,

           парцел с БЗС № 16105-68-1-2 с площ 2,08 ха, находящ се в землището на с. Горичево, общ. Кубрат,

           парцел с БЗС № 30212-103-1-1 с площ 0,30 ха, находящ се в землището на с. Задруга, общ. Кубрат,

            парцел с БЗС № 35897-118-1-3 с площ 0,40 ха, находящ се в землището на с. Каменово, общ. Кубрат,

            парцел с БЗС № 35897-47-1-2 с площ 0,10 ха, находящ се в землището на с. Каменово, общ. Кубрат,

             парцел с БЗС № 35897-66-1-2 с площ 0,21 ха, находящ се в землището на с. Каменово, общ. Кубрат,

             парцел с БЗС № 35897-76-1-2 с площ 0,23 ха, находящ се в землището на с. Каменово, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-156-1-2 с площ 1,42 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 47617-10-4-5 с площ 5,62 ха, находящ се в землището на с. Медовене, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 47617-41-3-2 с площ 1,20 ха, находящ се в землището на с. Медовене, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 49518-115-1-1 с площ 5,85 ха, находящ се в землището на с. Мъдрево, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 47617-47-1-2 с площ 3,85 ха, находящ се в землището на с. Медовене, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 61203-80-2-2 с площ 0,61 ха, находящ се в землището на с. Равно, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 03575-109-1-2 с площ 6,38 ха, находящ се в землището на с. Беловец, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 03575-125-1-2 с площ 5,12 ха, находящ се в землището на с. Беловец, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 03575-417-1-2 с площ 2,04 ха, находящ се в землището на с. Беловец, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 03575-158-1-2 с площ 8,53 ха, находящ се в землището на с. Беловец, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 03575-112-1-2 с площ 27,62 ха, находящ се в землището на с. Беловец, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 03575-66-1-2 с площ 32,35 ха, находящ се в землището на с. Беловец, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 03575-68-1-2 с площ 7,71 ха, находящ се в землището на с. Беловец, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 03575-175-1-2 с площ 0,50 ха, находящ се в землището на с. Беловец, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 03575-71-1-2 с площ 5,58 ха, находящ се в землището на с. Беловец, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 03575-124-1-2 с площ 6,09 ха, находящ се в землището на с. Беловец, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 04131-104-1-2 с площ 5,67 ха, находящ се в землището на с. Бисерци, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 04131-105-1-3 с площ 6,97 ха, находящ се в землището на с. Бисерци, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 04131-113-1-2 с площ 4,04 ха, находящ се в землището на с. Бисерци, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 04131-115-1-2 с площ 2,63 ха, находящ се в землището на с. Бисерци, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 04131-120-2-4 с площ 49,30 ха, находящ се в землището на с. Бисерци, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 04131-132-1-2 с площ 10,37 ха, находящ се в землището на с. Бисерци, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 04131-142-1-2 с площ 28,36 ха, находящ се в землището на с. Бисерци, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 04131-149-1-2 с площ 22,97 ха, находящ се в землището на с. Бисерци, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 04131-31-1-2 с площ 7,36 ха, находящ се в землището на с. Бисерци, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 04131-47-2-2 с площ 35,68 ха, находящ се в землището на с. Бисерци, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 04131-76-1-2 с площ 21,28 ха, находящ се в землището на с. Бисерци, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 04131-9-1-2 с площ 5,22 ха, находящ се в землището на с. Бисерци, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 04131-117-2-2 с площ 8,13 ха, находящ се в землището на с. Бисерци, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 04131-141-1-2 с площ 1,28 ха, находящ се в землището на с. Бисерци, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 04131-141-2-2 с площ 1,44 ха, находящ се в землището на с. Бисерци, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 04131-109-1-1 с площ 0,95 ха, находящ се в землището на с. Бисерци, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 04131-140-1-2 с площ 3,43 ха, находящ се в землището на с. Бисерци, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 05058-61-1-2 с площ 15,01 ха, находящ се в землището на с. Божурово, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 05058-63-1-2 с площ 4,47 ха, находящ се в землището на с. Божурово, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 05058-66-1-2 с площ 8,36 ха, находящ се в землището на с. Божурово, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 05058-72-1-2 с площ 16,53 ха, находящ се в землището на с. Божурово, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 05058-51-1-2 с площ 10,75 ха, находящ се в землището на с. Божурово, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 05058-64-1-2 с площ 2,18 ха, находящ се в землището на с. Божурово, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 05058-65-1-2 с площ 11,18 ха, находящ се в землището на с. Божурово, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 05058-69-1-2 с площ 2,00 ха, находящ се в землището на с. Божурово, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 05058-71-1-2 с площ 1,61 ха, находящ се в землището на с. Божурово, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 16105-77-1-2 с площ 1,05 ха, находящ се в землището на с. Горичево, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 16105-11-1-2 с площ 11,14 ха, находящ се в землището на с. Горичево, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 16105-66-1-2 с площ 5,38 ха, находящ се в землището на с. Горичево, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 16105-67-1-2 с площ 3,79 ха, находящ се в землището на с. Горичево, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 16105-78-1-2 с площ 3,73 ха, находящ се в землището на с. Горичево, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 16105-79-1-2 с площ 7,66 ха, находящ се в землището на с. Горичево, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 16105-81-1-2 с площ 13,65 ха, находящ се в землището на с. Горичево, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 16105-65-1-2 с площ 17,35 ха, находящ се в землището на с. Горичево, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 16105-75-1-2 с площ 6,06 ха, находящ се в землището на с. Горичево, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 16105-76-1-2 с площ 1,73 ха, находящ се в землището на с. Горичево, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 30212-165-1-1 с площ 0,80 ха, находящ се в землището на с. Задруга, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 30212-34-1-1 с площ 2,44 ха, находящ се в землището на с. Задруга, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 30541-106-1-1 с площ 1,62 ха, находящ се в землището на с. Звънарци, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 30541-43-1-2 с площ 2,95 ха, находящ се в землището на с. Звънарци, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 30541-44-1-2 с площ 22,49 ха, находящ се в землището на с. Звънарци, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 30541-60-1-1 с площ 3,84 ха, находящ се в землището на с. Звънарци, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 35897-100-1-2 с площ 3,65 ха, находящи се в землището на с. Каменово, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 35897-112-1-2 с площ 5,60 ха, находящи се в землището на с. Каменово, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 35897-116-1-2 с площ 1,94 ха, находящи се в землището на с. Каменово, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 35897-118-2-2 с площ 17,42 ха, находящи се в землището на с. Каменово, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 35897-68-1-2 с площ 2,12 ха, находящи се в землището на с. Каменово, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 35897-68-2-2 с площ 0,34 ха, находящи се в землището на с. Каменово, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 35897-72-2-2 с площ 8,95 ха, находящи се в землището на с. Каменово, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 35897-73-1-3 с площ 15,32 ха, находящи се в землището на с. Каменово, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 35897-89-1-2 с площ 2,99 ха, находящи се в землището на с. Каменово, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-125-1-2 с площ 73,65 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-134-1-2 с площ 10,83 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-153-1-2 с площ 31,05 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-169-4-3 с площ 4,04 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-208-1-2 с площ 18,02 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-230-1-2 с площ 2,80 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-236-1-2 с площ 4,43 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-243-1-2 с площ 10,19 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-245-2-2 с площ 1,25 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-259-1-2 с площ 2,15 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-260-1-2 с площ 8,20 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-263-1-3 с площ 5,04 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-271-1-2 с площ 7,71 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-273-1-2 с площ 1,89 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-291-1-2 с площ 20,17 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-299-1-2 с площ 10,23 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-300-1-2 с площ 9,98 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-309-1-3 с площ 0,96 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-311-1-3 с площ 8,63 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-38-1-2 с площ 17,78 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-81-1-3 с площ 1,54 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-81-2-2 с площ 3,34 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-282-1-2 с площ 0,89 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-289-1-2 с площ 0,73 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-208-2-2 с площ 0,33 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 40422-240-1-2 с площ 2,80 ха, находящ се в землището на гр. Кубрат,

парцел с БЗС № 47617-41-4-2 с площ 9,69 ха, находящ се в землището на с. Медовене, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 47617-44-1-2 с площ 11,00 ха, находящ се в землището на с. Медовене, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 47617-46-1-2 с площ 19,16 ха, находящ се в землището на с. Медовене, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 47617-55-1-2 с площ 2,44 ха, находящ се в землището на с. Медовене, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 47617-47-1-2 с площ 3,85 ха, находящ се в землището на с. Медовене, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 49518-117-1-2 с площ 13,72 ха, находящ се в землището на с. Мъдрево, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 49518-120-1-2 с площ 46,52 ха, находящ се в землището на с. Мъдрево, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 49518-124-1-3 с площ 11,74 ха, находящ се в землището на с. Мъдрево, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 49518-126-2-3 с площ 17,48 ха, находящ се в землището на с. Мъдрево, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 49518-57-1-1 с площ 17,89 ха, находящ се в землището на с. Мъдрево, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 49518-69-1-2 с площ 20,16ха, находящ се в землището на с. Мъдрево, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 61203-131-1-2 с площ 1,67 ха, находящ се в землището на с. Равно, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 61203-131-2-2 с площ 1,11 ха, находящ се в землището на с. Равно, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 61203-132-1-2 с площ 0,91 ха, находящ се в землището на с. Равно, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 61203-244-1-2 с площ 0,44 ха, находящ се в землището на с. Равно, общ. Кубрат,

парцел БЗС № 61203-40-1-2 с площ 10,81 ха, находящ се в землището на с. Равно, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 61203-41-1-2 с площ 10,35 ха, находящ се в землището на с. Равно, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 61203-44-1-2 с площ 7,58 ха, находящ се в землището на с. Равно, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 61203-80-1-2 с площ 0,76 ха, находящ се в землището на с. Равно, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 61203-81-1-2 с площ 0,72 ха, находящ се в землището на с. Равно, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 61203-83-1-2 с площ 8,08 ха, находящ се в землището на с. Равно, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 61203-86-1-2 с площ 0,87 ха, находящ се в землището на с. Равно, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 61203-86-2-2 с площ 0,63 ха, находящ се в землището на с. Равно, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 61203-87-1-2 с площ 9,06 ха, находящ се в землището на с. Равно, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 61203-88-1-2 с площ 2,82 ха, находящ се в землището на с. Равно, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 61203-89-1-2 с площ 1,69 ха, находящ се в землището на с. Равно, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 61203-131-3-2 с площ 0,81 ха, находящ се в землището на с. Равно, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 65022-48-1-2 с площ 11,79 ха, находящ се в землището на с. Савин, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 65022-50-1-2 с площ 2,63 ха, находящ се в землището на с. Савин, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 65022-84-1-3 с площ 14,93 ха, находящ се в землището на с. Савин, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 65886-102-4-3 с площ 13,31 ха, находящ се в землището на с. Севар, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 65886-106-1-2 с площ 8,96 ха, находящ се в землището на с. Севар, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 65886-114-1-2 с площ 1,79 ха, находящ се в землището на с. Севар, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 65886-119-2-2 с площ 3,36 ха, находящ се в землището на с. Севар, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 65886-120-2-2 с площ 4,92 ха, находящ се в землището на с. Севар, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 65886-99-1-2 с площ 41,16 ха, находящ се в землището на с. Севар, общ. Кубрат,

парцела с БЗС № 66295-147-1-2 с площ 2,47 ха, находящи се в землището на с. Сеслав, общ. Кубрат

парцела с БЗС № 66295-41-1-2 с площ 1,13 ха, находящи се в землището на с. Сеслав, общ. Кубрат

парцела с БЗС № 66295-42-1-2 с площ 5,32 ха, находящи се в землището на с. Сеслав, общ. Кубрат

парцела с БЗС № 66295-44-1-2 с площ 8,39 ха, находящи се в землището на с. Сеслав, общ. Кубрат

парцела с БЗС № 66295-50-1-2 с площ 1,03 ха, находящи се в землището на с. Сеслав, общ. Кубрат

парцела с БЗС № 66295-51-1-2 с площ 75,62 ха, находящи се в землището на с. Сеслав, общ. Кубрат

парцела с БЗС № 72337-35-2-3 с площ 150,42 ха, находящи се в землището на с. Тертер, общ. Кубрат

парцел с БЗС № 72337-55-1-2 с площ 63,29 ха, находящ се в землището на с. Тертер, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 72337-60-2-2 с площ 3,05 ха, находящ се в землището на с. Тертер, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 72337-61-1-2 с площ 21,62 ха, находящ се в землището на с. Тертер, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 72337-63-1-2 с площ 1,72 ха, находящ се в землището на с. Тертер, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 72337-63-2-2 с площ 0,87 ха, находящ се в землището на с. Тертер, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 72337-82-1-1 с площ 3,88 ха, находящ се в землището на с. Тертер, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 72895-60-1-2 с площ 3,33 ха, находящ се в землището на с. Точилари, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 72895-64-2-4 с площ 3,36 ха, находящ се в землището на с. Точилари, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 86091-111-3-3 с площ 12,29 ха, находящ се в землището на с. Юпер, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 86091-111-5-1 с площ 1,16 ха, находящ се в землището на с. Юпер, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 86091-112-1-2 с площ 3,57 ха, находящ се в землището на с. Юпер, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 86091-121-1-3 с площ 24,79 ха, находящ се в землището на с. Юпер, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 86091-122-2-2 с площ 8,28 ха, находящ се в землището на с. Юпер, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 86091-123-1-2 с площ 93,72 ха, находящ се в землището на с. Юпер, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 86091-235-1-1 с площ 2,04 ха, находящ се в землището на с. Юпер, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 86091-41-1-2 с площ 0,41 ха, находящ се в землището на с. Юпер, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 86091-81-1-2 с площ 0,90 ха, находящ се в землището на с. Юпер, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 86091-16-1-2 с площ 6,74 ха, находящ се в землището на с. Юпер, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 86091-111-4-1 с площ 0,87 ха, находящ се в землището на с. Юпер, общ. Кубрат,

парцел с БЗС № 86091-129-2-2 с площ 0,73 ха, находящ се в землището на с. Юпер, общ. Кубрат,

    с обща площ 1700,56 ха, с предназначение пасища и мери, в землищата на населените места на Община Кубрат. Подсъдимият прилага и карти за всеки от парцелите.

    В заявлението за подпомагане от 15.05.2010г. подс. М. е декларирал, че „към датата на подаване на настоящото заявление земеделските парцели, с които кандидатствам за подпомагане отговарят на Условията за поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние определени със заповед на Министъра на земеделието и храните".

   В периода от 04.10.2010г. до 05.11.2010г. св. И.Я.  и св. А.Д. , в качеството ѝм на експерти в Регионален технически инспекторат при ОД на ДФ „Земеделие" - гр. Разград извършват проверка на място на заявените от председателя на СНЦ „Кубратска мера" - гр. Кубрат парцели, като за резултатите изготвят контролни листи за проверка на място /т. II, л. 153-211/. При проверките присъства представител на бенефициента. За част от заявените площи е установено, че не се поддържат, обрасли са с растителност - храсти и дървета, а на някои има изхвърлени битови отпадъци. По отношение на други се установява, че се обработват - засети са с пшеница, люцерна, т.е. ползват се не по предназначение и в този смисъл също не се стопанисват от бенефициента.

С уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания за 2010г. /т. I, л. 18-27/ представителя на СНЦ „Кубратска мера" - гр. Кубрат е уведомен, че по отношение на част от заявените парцели е налице недопустима площ в размер на 397,32 ха. или 30,49 % от общо заявените 1700,56 ха.

           Съгласно заключението на криминалистическата – графическа експертиза на подпис (т. I, л. 112-113) Протокол № 38/26.02.2013г. саморъчните подписи в Заявление за входяща регистрация 2010, таблица на използваните парцели 2010, декларация за допустимост на площи от предходна кампания и заявление за подпомагане 2010 и приложените към него таблица на използваните парцели 2010 са изпълнени от Б.И.М. /т.7 оригинална преписка/.

           От заключението на извършената съдебно-техническа експертиза (т. I, л. 117-154) се установява, че по отношение на 134 парцела заявени за подпомагане от подс. М. не отговарят на условията за поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние определени със Заповед № РД 09990/23.12.2009г. на Министъра на земеделието и храните и на условията определени в Наредба № 5/10.03.2010г. за условията за допустимост за подпомагане на земеделските парцели по схеми за плащане на площ и за общите и регионални критерии за постоянни пасища. В част от парцелите е установено наличие на храсти и дървета - растителност, която ако не е била налична в началото на месец май 2010г., не би могла да се развие и достигне размерите документирани на снимковия материал. По отношение на други са налице скални и скални отвеси, както и такива със сгради и съоръжения, единият от парцелите включва територия на футболно игрище.

          Тази  фактическа и правна обстановка се установява от всички събрани и проверени  в хода на съдебното следствие доказателства- обясненията на подсъдимия, показанията на разпитаните свидетели, заключенията на вещите лица по назначените криминалистическа – графическа експертиза за подпис и съдебно – техническа, писмените доказателства.

           Анализът на  доказателствата по делото по отделно и в съвкупност даде основание на съда да приеме, че обвинението срещу подс.М. е доказано по несъмнен и категоричен начин, респ., че с действията си от обективна и субективна страна той е осъществил състава на чл.248а ал.3, в.в. с ал.2, предл.1 от НК, поради което съдът го призна за виновен по този текст от наказателния кодекс и в.в. с чл.55 ал.1, т.1 от НК го осъди на лишаване от свобода за срок от шест месеца, на основание чл.66 ал.1 от НК отложи изпълнението на така наложеното наказание за срок от три години, считано от влизане на присъдата в сила, по следните съображения и правни изводи:

          Съгласно см.на закона и постоянната съдебна практика, за да е налице престъпление по чл.248а ал.3, в.в. с ал.2 от НК е необходимо деецът, който управлява и представлява ЮЛ или търговец да представи данни, свързани с изискванията за кандидатстване за финансови средства от еврофондовете. Тези данни следва да се доведат до знанието на трето лице, като същите по съдържанието си обаче, не трябва да отговарят на обективната действителност. Престъплението ще е довършено тогава, когато адресатът на сведението получи възможност да се запознае с него. Това престъпление може да се извърши само при пряк умисъл и при наличие на специална съставомерна цел -   да бъдат получени средства от фондовете принадлежащи на ЕС и предоставени от ЕС  на българската държава.

         Следователно,  престъплението като такова на формално извършване е довършено със самото деклариране на неверни данни.

         В конкретният случай, подс.М. оспорва изцяло обвинението срещу него. Твърди, че всички парцели,които е заявил и декларирал към 15 май 2010г. били в добро земеделско и екологично състояние, че поддържането и почистването ѝм се извършвало от началото на  месец май до месец  септември и началото  на м.октомври 2010г. въпреки недоброто финансово състояние на дружеството. Подсъдимият М. оспорва изцяло извършената теренна проверка и резултатите от нея. Оспорва начина, по който е била извършена проверката, оспорва техническите средства, които са били използвани  при проверката, оспорва и компетентността на специалистите - експерти извършили проверката.

          Подсъдимият за разлика от свидетелите, не е процесуално задължен в наказателния процес да говори истината, тъй като обясненията му  преди всичко са средство за защита, поради което от него не може да се изисква искреност и обективност. Ето защо, истинността и правдоподобността на обясненията му следва да бъдат преценявани на общо основание след съвкупната ѝм преценка с всички останали по делото  доказателства при стриктно спазване на процесуалния регламент за оценка на  тези специфични по своята природа доказателствени средства.

         В случая, съдът не даде вяра на обясненията на подсъдимия и прие същите като защитна теза, защото се опровергават по категоричен начин от събраните по делото писмени и гласни доказателства, от заключението на  съдебно-техническата експертиза.

          Първо, твърдейки, че разбира обвинението срещу него и заявявайки, че не се признава за виновен, подсъдимият по същество не оспорва подписа си върху представените по делото писмени доказателства, поради което се установява по категоричен начин не само от неговите обяснения, но и от свидетелските показания и заключението на криминалистическата експертиза /т.1, л.111-113/, че именно той в качеството си на председател и представител на сдружението с нестопанска цел лично е подал и подписал на 15.05.2010г. пред ОД на ДФ”Земеделие”-Разград Заявление за подпомагане 2010 с УИН 1716061046923 и приложените към него  Таблици на използваните парцели  за 2010г.

         В тези документи лично той е посочил 169 бр. парцела с обща площ от 1700,56 ха, с предназначение пасища и мери в землищата на населените места в Община Кубрат, с които от името на сдружението кандидатства за подпомагане по програмата СЕПП. Подсъдимият е приложил и карти за всеки един от парцелите, като на всяка карта е  положил подписа си и печата на сдружението като е декларирал, че  потвърждава обстоятелството, че заявява за участие по схемите и мерките за директни плащания на площ изчертания съответен Блок на Земеделско стопанство.

         Безспорно се установява  от писмените доказателства, че към момента на подаване на Заявлението подс.М. е декларирал собственоръчно с личния си подпис, че е запознат с условията по схемите и мерките, за които сдружението кандидатства за подпомагане, потвърждава, че с  подаването и подписването на заявлението приема правилата на схемите и мерките за които кандидатства за субсидия, че е запознат и с това, че финансовата субсидия за схемата СЕПП се изплаща от ЕФ за гарантиране в земеделието, че към датата на подаване на заявлението земеделските парцели, с които кандидатства отговарят на условията за поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние, че е запознат с дефинициите за земеделска земя съгласно действащото законодателство както и, че парцелите, с които кандидатства за субсидия са в съответствие с тези дефиниции, в частност, че парцелите които са заявени като пасища и мери са добре почистени и поддържани по предназначение- за пасища на животните, декларира, че ще спазва условията за поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние.

        Анализът на всички събрани по делото доказателства дава основание на съда да приеме, че подс.М. действително е бил много добре запознат с условията за кандидатстване за подпомагане по този ред за 2010. Знаел е много добре, че площите за да бъдат заявени трябва да бъдат добре почистени и поддържани, факт, който не се оспорва и от самия подсъдим, факт, който се установява и от самата цел на учредяване на сдружението и полученото финансово подпомагане по тези европейски програми за предходните години след учредяване на сдружението, а и  подсъдимият е бил член на Управителния съвет на сдружението от момента на учредяването му  през 2007г. до момента  на избирането му за председател през 2010г.

        На следващо място, към момента на подаване на заявлението подсъдимият е декларирал с подписа си, че е запознат и с наказателната отговорност по чл.248а или чл.313 от НК за предоставени от него неверни данни, като на всяка страница от таблиците за използваните парцели 2010 година е подписал такава декларация, че носи наказателна отговорност по чл.313 от НК за предоставени от него неверни данни.

       В тази връзка, безспорно се установява и доказва по делото,че към момента на подаване на заявлението  по отношение  на част от заявените парцели  е било налице недопустима площ в размер на 397,32 ха, или 30,49 % от общо заявените 1700,56 ха.

        Това обстоятелство на първо място, се доказва и установява по  категоричен начин от извършената теренна проверка на място на заявените от подсъдимия парцели.Както бе посочено горе, подсъдимият оспорва изцяло легитимността на извършената теренна проверка и резултатите от нея, като обясненията му в тази насока, респ.възраженията му се явяват голословни и опровергаващи се по категоричен начин от доказателствата по делото.

       Още при подаване на  заявлението с подписа си подс. М. е  декларирал, че е запознат и с обстоятелството, че по отношение на заявените от него парцели ще бъдат извършени такива проверки, задължил се е да осигури пълен и свободен достъп на служителите на РА и оторизираните представители на Европейската комисия за извършване на проверки,  декларирал е, че след уведомяване, ще присъства на  извършването на инспекция на земеделското стопанство или ще осигури присъствието на упълномощен представител както и, че е запознат и с обстоятелството, че в противен случай финансовата субсидия няма да бъде изплатена.

       В конкретният случай, видно от доказателствата по делото такава  специализирана теренна проверка по заповед на  Министъра на земеделието и храните е била извършена в периода от 04.10.2010г. до 05.11.2010г. от св.И.Я. и св.А.Д. в качеството ѝм на експерти в Регионален технически инспекторат при ОД на ДФ”Земеделие”-гр.Разград / т.2, л. 216/. От писмените доказателства и свидетелските показания се установява, че подс.М. е бил информиран за стартиране на проверката както и, че лично той е присъствал на по - голямата част от  извършването ѝ, или с друг представител на бенефициента. С показанията си пред съда тези свидетели обясняват начина по който е извършена проверката  и техническите средства, които са били използвани. За резултатите  свидетелите са изготвили контролни листи за проверка на място /т.2, л.153-211/. По време на извършване на проверката свидетелите потвърждават, че подсъдимият е правил възражения, които са отразени в контролните листи /т.2, л.211/. Експертите са установили след проверката, че от общо заявените по СЕПП 1700,56 ха, допустими за подпомагане са само  1303,82 ха / докладна записка т.2, л.216/. Видно от писмените доказателства / РА-уведомително писмо, Технически инспекторат- т.2, л.217/   веднага  след извършване на проверката с писмо  от 10.11.2010г. подс.М. е бил уведомен писмено, че при теренната проверка са констатирани несъответствия, детайлно описани в приложен контролен лист от РА  ДФ „Земеделие” ОД-Разград / също т.2, л.217. Уведомен е бил, че в 14 – дневен срок от получаване на уведомителното писмо може да направи забележки и възражения в писмен вид до  ДФ”Земеделие”-София, Технически инспекторат, сектор Контролни проверки. Установено е, че подсъдимият е депозирал възражение срещу резултатите  от теренната проверка.  В отговор на възраженията му обаче, с писмо от 03.01.2011г. РА ДФ”Земеделие”-София  / т.1, л.28/ уведомява сдружението представлявано от подс.М., че е извършена допълнителна административна проверка по подаденото от него заявление и след пълно преглеждане на наличната документация и снимков материал проверката потвърждава, че констатациите от експертите на Регионален  Технически инспекторат са коректни и са в съответствие с акредитираните процедури на ДФ”Земеделие” – Разплащателна агенция. В това писмо, изрично е посочено, че субсидии се получават само за земята очертана при подаване на заявлението по СЕПП и задължително условие е тя да бъде в добро земеделско и екологично състояние, а площи, които не се използват и не се обработват от земеделския стопанин, се смятат за недопустими за подпомагане, че действията на експертите извършили теренната проверка на заявените от подс.М. площи отговарят на акредитираните процедури на  Държавен Фонд Земеделие – Разплащателна Агенция. След извършване на тази  допълнителна административна проверка представляваното от подс.М. дружество получава уведомително писмо / т.1, л. 18-26/ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания за 2010г. в размер на 0,00лв., с което сдружението се уведомява от ДФ”Земеделие” РА София, че се отказва финансово подпомагане, тъй като по отношение на част от заявените парцели е налице недопустима площ в размер на 397,32 ха или 30, 49 % от общо заявените 1700,56 ха. В това уведомително  писмо  /т.1, на л.26/, което  подсъдимият  не оспорва факта на получаването му от него, изрично е посочено, че  уведомителното писмо може да бъде обжалвано в 14-дневен срок от съобщаването му, пред Министъра на земеделието и храните. Доказателства обаче, за това подсъдимият в качеството си на председател и представител на СНЦ да е упражнил правото си на жалба при несъгласие с резултатите от проверката и постановения отказ за подпомагане пред единствения за това компетентен орган Министъра на земеделието и храните - няма. Самият подсъдим не отрича, а признава, че не е упражнил правото си на жалба като председател на  СНЦ.

        Ето защо, всички възражения на подсъдимия относно извършената теренна проверка на място, се явяват действително голословни, не подкрепени с доказателствата по делото,  с конкретно установените въз основа на тях факти и обстоятелства и съдът прие същите като негова защитна теза.

        При изграждане на становището си както за авторството на инкриминираното деяние така и за правната квалификация на същото съдът кредитира изцяло за достоверно и обективно заключението на извършената съдебно-техническа експертиза /т.1, л.117-154/. С това заключение, се установява, че действително по отношение на 134 парцела заявени за подпомагане от подс.М. не отговарят на условията за поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние определени със Заповед №РД 09990/23.12.2009г. на Министъра на земеделието и храните и на условията определени в Наредба №5/10.03.20010г. за условията за допустимост за подпомагане на земеделските парцели по схеми за плащане на площ и за  общите и регионални критерии за постоянни пасища.Вещото лице сочи, че в част от парцелите е установено наличие на храсти и дървета-растителност, която ако не е била налична в началото на месец май 2010г., не би могла да се развие и достигне размерите документирани в снимковия материал. По отношение на други са налице скални и скални отвеси, както и  такива със сгради и съоражения, единият от парцелите включва територия на футболно игрище. И с това заключение, на практика се потвърждават констатациите от извършената теренна проверка и се опровергават всички възражения на подсъдимия както бе посочено горе относно теренната проверка и резултатите от нея.

         Съдът прие за безспорно доказано по делото обстоятелство от свидетелските показания и писмените доказателства-фактури, договори / т.2, л.237-244/, че подсъдимият е положил големи усилия към момента на подаване на заявлението и след това да почиства, привежда и поддържа в добър земеделски и екологичен вид съобразно действащите нормативи на заявените от него площи, и поради тази причина не допусна събирането на други гласни доказателства в тази посока. Но, видно от доказателствата по делото и изложения анализ на същите горе се установява, че усилията на подсъдимия са били недостатъчни за заявения огромен обем площи, тъй като категорично се установява и доказва по делото, че  30,49% от общо заявените са били недопустими. Този обективен  факт се установява и от свидетелските показания. Св. Н.Б.- старши експерт в ОбС-Земеделие Кубрат обяснява, че при стартиране на проверката по  програма ИСАК /т.8, л.29/ от оригиналната документация по заявлението се установява, че  14 блока са извън допустимия за подпомагане слой и, че тя е обяснила това обстоятелство на подс.М., който с подписа си лично е удостоверил, че е запознат с тези данни от  проверката. В крайна сметка сочи свидетелката тези 14 парцела са били включени в заявлението от подс.М. въпреки,че са били извън допустимия слой въпреки,че е бил запознат с това обстоятелство.

         Ето защо, съдът прие по категоричен начин, че с действията си от обективна и субективна страна подс.М. е осъществил всички елементи /изложени горе/ на престъпния състав по чл.248а, ал.3, в.в. с ал.2, пр.1 от НК.

         При индивидуализацията на наложеното на подс.М. наказание по вид, размер и начин на изтърпяване  съдът съобрази всички обстоятелства от значение за вината като наложи същото при условията на чл.55 ал.1, т.1 от НК и с приложението на чл.66 ал.1 от НК, по следните съображения и правни изводи:

        Съдът отчете обстоятелството, че престъплението не е резултатно такова, а на просто извършване. Имуществени вреди от него не са причинени и такива не подлежат на възстановяване. Но, обществената му опасност е значителна,  защото обект на закрила на наказателно правната норма на чл.248а НК са обществените отношения, гарантиращи правилното протичане на процеса по информиране на органите да  извършат разпореждане със средства от еврофондовете, както и обществените отношения, които осигуряват правилното разпределение на  подобни средства. Честото извършване на този вид престъпления ангажира негативни последици за страната ни, поради което подобно престъпно поведение не следва да се третира като  общественотърпимо, в какъвто смисъл е и постоянната съдебна практика, а и в случая, подсъдимият не е действал като ФЛ,а като представител  и управител  на ЮЛ- СНЦ и в този смисъл, поведението му е още по укоримо.

       На следващо място, като смекчаващи вината обстоятелства съдът отчете: чистото съдебно минало на подсъдимия, същият е на  46  години, с висше образование, има семейство, с  безупречна трудова и обществена характеристика на млад специалист осъществяващ трудова и обществена дейност. Наред с трудовата си дейност като специалист, която дейност е  основен източник на доходи за издръжка на семейството му,   с избирането му и  за председател и представител на СНЦ подсъдимият е поел огромна отговорност да подпомага и насърчава животновъдите на територията на  Община Кубрат включваща 17 населени места. Касае се, за стотици земеделски стопани, занимаващи се със селскостопанска дейност- земеделие и животновъдство  като  основен или единствен източник на средства за препитание, а обстоятелството, че за следващата стопанска година-2011г. подсъдимият продължава да работи в СНЦ като председател / и към настоящия момент/, кандидатствал е за субсидии по СЕПП и дружеството получава такива, говори по несъмнен начин, че той работи успешно и се справя с  управлението на дружеството с оглед постигане целта, за която е било учредено, въпреки трудностите и неудачите, въпреки финансовите затруднения на дружеството. В тази връзка, съдът отчете като смекчаващи вината обстоятелства и установените в хода на съдебното производство неудачи в нормативната уредба на системата за подпомагане на земеделските производители по тези програми, дейността на Общината и кметствата по задълженията ѝм за недопускане на нерегламентирани сметища, както и дейността на Общината в качеството на „наемодател” във връзка със сключването на договорите за отдаване под наем на  общинските пасища и мери  на „наемателите” - земеделски стопани и СНЦ, с които се кандидатства по тези програми -  предоставянето на пасищата и мерите  на наемателите в по-голямата ѝм част в недобър земеделски и екологичен вид и задължението на наемателите  да поддържат в добър земеделски и екологичен вид наетите общински мери и пасища, което е пряко свързано с влагането на парични средства и наличие  на техника, предоставянето от наемодателя на наемателите пасищата и мерите предмет на сключените договори само по документи -  въз основа на издадените от общината-наемодател скици на земеделските парцели, което обстоятелство на практика затруднява наемателите кандидатстващите по СЕПП и другите европейски програми за подпомагане при очертаването ѝм. На следващо място, като смекчаващо вината обстоятелство съдът отчете и обстоятелството, че след подаване на заявлението за подпомагане подсъдимият като ръководител на сдружението е положил усилия и създал организация за привеждане и поддържане в добър земеделски и екологичен вид на заявените за подпомагане парцели, като е търсил  активна помощ и съдействие  от страна на кметствата, и в резултат на това, по-голямата част от заявените площи  при теренната проверка са отговаряли на нормите за допустимост за подпомагане.

       Тези обстоятелства, дават основание на съда да приеме, че подс.М. е личност с  ниска степен на обществена опасност.

       При обсъждане на всички тези конкретно установени по делото обстоятелства, съдът наложи наказанието лишаване от свобода в размер на шест месеца - близко към законовия минимум при условията на чл.55 ал.1 т.1 от НК, както и на основание чл.55 ал.3 от НК не наложи по-лекото наказание глоба, което законът предвижда наред с наказанието лишаване от свобода.

       Съдът намери, че са налице всички формални законови предпоставки за приложението на чл.66 ал.1 от НК и най-вече, че за постигане целите на наказанието и преди всичко за поправянето на осъдения не е наложително да изтърпи наказанието.

       Така определеното наказание по вид, размер и начин на изтърпяване, респ. с отлагане изпълнението на наказанието за срок от три години, се явява напълно справедливо и съответно както на обществената опасност на самото деяние така и на личната обществена опасност на самия деец и  ще бъдат постигнати целите на наказанието, визирани в чл.36 от НК  за специалната и генерална превенция.

       На основание чл.189 ал.3 НПК съдът присъди и разноските по делото.

       По изложените съображения Разградският окръжен съд постанови присъдата.

 

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                                         /Д.ВАСИЛЕВА/

 

НР