Р Е
Ш Е Н
И Е
№20 Разград
25.ІІІ.2018г. Разградски
окръжен
година Град
2018
съд
26.ІІ.
На Година
АНЕЛИЯ ЙОРДАНОВА публично
В заседание
в следния състав:
Секретар:Дияна
Георгиева ПРЕДСЕДАТЕЛ:
РАЯ
ЙОНЧЕВА ДИЛЯНА
НИКОЛОВА
ЧЛЕНОВЕ:
Като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЙОНЧЕВА
В.гражданско
2018 №40
дело по описа за година
за да
се произнесе, съобрази следното:
Производство по реда
на чл. 267 ГПК.
С
Решение №169/ 9.ХІ.2017г. по гр.д.№478 по описа му за 2017г., КРС е
отхвърлил исковете, предявени по реда на чл.357КТ от С.К.К. *** като на осн.чл.344, ал.1, т.т.1, 2 и 3 КТ ,
с които на осн.чл.344КТ във вр. с чл.225 КТ
е поискала от съда да постанови незаконосъобразност на предприетото от
ответника със Заповед №35/14.VІ.2017г. прекратяване на трудовото й
правоотношение, да я възстанови на заеманата до уволняването й длъжност и да й
присъди обезщетение времето, през което
е останала б Както правилно е приел в мотиви и първостепенния съд, работа поради незоконното й уволняване.
Недоволна от така постановеното решение, чрез
процесуалния си представител по пълномощие - адв. Чобанов, ищцата обжалва
същото. Във въззивната жалба се
съдържат оплаквания за неправилност, незаконосъобразност и необоснованост на
обжалваното решение.
В с.з., лично и чрез процесуалния си
представител, въззивницата заявява, че поддържа жалбата.
Излага подробни съображения в подкрепа на
своите твърдения. Възразява, че районният съд не е обсъдил фактите и
обстоятелствата, които са били въведени с исковата молба относно обетивирана с
акта на уволняването й злоупотреба с права от страна на работодателя й-чл.8КТ.
Оспорва обосноваността на основанието, на което е уволнена. На
релевираните основания моли за отмяна
на обжалваното решение в цялост и за
постановяване на ново такова, с което по същество, съдът да уважи исковете й
като доказани по основание и
размер. Претендира присъждане на
направените пред двете инстанции разноски, съгласно списък по чл. 80 ГПК.
В законоустановения и предоставен й за това срок, насрещната по жалбата страна
не се е възползвала от правото си на отговор и не ангажира становище по нейната
допустимост, и основателност.
В с.з., чрез процесуално представляващият
я юриск. Георгиева, въззиваемата Община Кубрат оспорва жалбата като
неоснователна и моли за потвърждаване на решението като правилно, обосновано и
законосъобразно постановен съдебен акт.
Като подадена в срок, при редовност от формална
страна и от легитимираща интерес от обжалването страна, жалбата е допустима.
Съответно на дължимото по реда на чл.269 ГПК съдът констатира, че
атакуваното решение е валидно, а в обжалваните си части и допустимо постановено
по същество на предявената по реда на
чл.357КТ и на осн.чл.344 КТ защита.
Както
при разглеждане на делото, така и при постановяване на решението, първоинстанционният
съд е изпълнил задълженията си по чл.
131 и сл. ГПК и не е нарушил
процесуалните правила, гарантиращи правото на участие и защита на
страните. Правилно и съответно на
търсената с иска защита е разпределил
доказателствената тежест, като в
рамките на дължимото се по см. на чл.140
и сл. ГПК е възложил на всяка от страните, подлежащите на доказване от нея
факти. Спорът е напълно изяснен от фактическа страна, с допустими по см. на ГПК
доказателства, които поотделно и в съвкупността си сочат на относимост към подлежащите на доказване и
правно релевантни за изхода на делото факти. Пред тази инстанция не се навеждат обстоятелства, внасящи различие в
установената от КРС фактическа обстановка.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
Съгласно разпоредбата на чл. 269,
предл.2 от ГПК, по отношение на правилността на първоинстанционното решение
въззивният съд е обвързан от посоченото от страната във въззивната жалба, като
служебно има правомощие да провери спазването на императивните материалноправни
разпоредби, приложими към процесното правоотношение. В този смисъл са дадените
указания по тълкуването и прилагането на закона от ВКС с ТР № 1/2013 г. по т.д.
№ 1/2013 г. на ОСГТК- т.1.
С оглед развитите във въззивната жалба
оплаквания, въззивният състав намира следното:
Предявени са обективно
кумулативно съединени искове с правно основание чл. 344, ал.1, т.1 КТ, чл. 344,
ал.1, т.2 КТ и чл. 344, ал.1, т.3, вр. с чл. 225, ал.1 КТ при изрично въведен с
исковата молба спор относно добросъвестността на работодателя при предприемане
уволняването на ищцата на посоченото в атакуваната заповед основание-чл.328,
ал.1 ,т.6 КТ.
За
законосъобразността на уволнението по чл.
328, ал. 1,т.6 КТ в тежест на работодателя е да докаже фактите, включени
във фактическия състав на уволнителното основание.
По делото е
безспорно, а и от доказателствата се следва за установено, че страните са били в трудово правоотношение, по
силата на което въззивницата е била
назначена и работила като „Главен специалист – счетоводител” в кметство
с.Мъдрево по ТД №17/11.ІІ.2016г.(л.99) с шестмесечен срок на изпитване, изтичащ
на 11.VІІІ.2016г.
Следват: Двустранно подписано на 28.VІ.2016г.
Доп.споразумение №1, с което е внесено изменение в размера на възнаграждението
и относно продължителността на работния
ден, съответно от пълен, осем часов работен ден на непълен четиричасов раб.
ден.
След изтичане на договорения шест месечен
срок на изпитване, с подписаното на 11.VІІІ.2016г. Допълнително споразумение №2,
страните са приели установеното между тях
трудово правоотношение като такова по срочен договор, със срок на действие до 30.ІХ.2016г. (л.93);
С Доп.споразумение №3/28.ІХ.2016 договорът
отново е преподписан като срочен, като този път със срок на действие до 31.ХІІ.2016г.
Внесено е изменение в размера на възнаграждението, в продължителността на работния ден,
съответно от непълен четиричасов раб. ден на пълен, осем часов работен ден,
както и в длъжността като същата от
„главен специалист-счетоводител кметства“ е трансформирана в „главен специалист-
счетоводител“ (л.89);
С Доп.споразумение №4
от 29.ХІІ.2016г. договорът
отново е преподписан като срочен, като този път със срок на действие до
31.ХІІ.2017г.(л.84); Следва подписано на 6.ІV.2017г.Доп. споразумение №5(л.76),
възпроизвеждащо в съдържанието си изцяло реквизитите на Доп. споразумение
№4/29.ХІІ.2016г.
Обсъждането на
доп. споразумения в тяхната хронологична последователност, в този си състав
съдът намира за необходимо, доколкото изхода по предявения на осн.чл.344, ал.1,
т.2 КТ иск за възстановяването на ищцата на заеманата до уволняването й
длъжност е поставен в зависимост от характера на установеното между нея и общината трудово правоотношение. Т.е., дали в случая се
касае за срочен договор, на каквото сочи буквалният прочит на отразеното в
реквизит на доп. споразумения или за договор, сключен за неопределено време.
Съдът намира, че в съвкупността си доказателствата по
делото обосновават от фактическа и правна страна извод за безсрочния характер
на установените между страните трудови правоотношения. Не са необходими
специални познания относно това, че дейностите,
дължими от ищцата в изпълнение на
заеманата от нея длъжност, не са с временен, сезонен или краткотраен характер о
см. на чл.68, ал.3 КТ. От което и по аргумент на предвиденото в чл.68, ал.4 КТ,
сключването на срочен договор за тази длъжност от работодателя с едно и също
лице, в случая въззивницата, е било възможно в
условия на повторност само веднъж и то за срок най-малко от една година. Обсъдените
по горе допълнителни споразумения сочат на трикратно предоговаряне на срочния
характер на договора и то за срокове, по кратки от една година. Което на нарушение на императивно въведените в чл.68,
ал.3 и ал.4 КТ ограничения. А, по регламент на чл.68, ал.5 КТ сключеният в
нарушение на тези разпоредби трудов договор, се смята за сключен за
неопределено време.
В обобщение, позовано на цитираната законова
разпоредба и на безспорно установените по делото факти, в този си състав съдът
приема, че сключеният между страните трудов договор е такъв за неопределено
време.
Относимо към дата на установяване на трудовото
правоотношение, видно от приложена към трудовото й досие длъжностна
характеристика, за заеманата от въззивницата длъжност
е било изискуемо средно
икономическо или гимназиално образование. От доказателствата по делото се
следва за безспорно установено, че въззивницата е с полувисше педагогическо образование.
До м.ІV.2017г., заеманата от въззивницата длъжност е
била една от трите щатни длъжности за „Главен специалист – счетоводител в кметство”
към отдел „Управление на собствеността и финансово-счетоводна дейност”.
Със свое
Решение №228/28.ІV.2017г. Общински съвет
Кубрат преструктурира отдел „Управление на собствеността и финансово-счетоводна
дейност” в отдел „Бюджет, финанси, счетоводна дейност и ТРЗ”, при одобрена
численост от 9 души, в това число - един главен счетоводител, един старши
счетоводител и трима счетоводители. Т.
е., налице е промяна в наименованието, броя, местоизпълнението и подчинението
на счетоводните длъжности, но не и в характера на произтичащите от тях функции.
В изпълнение на цитираното решение, със Заповед № 248/16.V.2017
г. Кметът на Община Кубрат утвърдил: една
щатна бройка за главен счетоводител с изискване за бакалавърска степен на
образование; един старши счетоводител с изискване за бакалавърска степен на
образование и два щата за счетоводител , при изискване за професионална
бакалавърска степен на образование за единия и средно образование за
втория.(вж.л.26 от делото).
Следва издаване на Заповед №263/25.V.2017г., с която
кметът на Община Кубрат одобрява поименното щатно разписание(л.28 и сл.), от
което е видно, че името на ищцата не
фигурира срещу утвърдените щатни длъжности за счетоводители.
С „предложение” изх.№УД-02-22-224/30.V.2017г.,
отговарящо по съдържанието си на предизвестие по см.на чл.326, ал.2 КТ,
ответната Община Кубрат уведомява ищцата, че поради съкращаването на трите
щатни бройки за „Главен специалист –
счетоводител в кметство” , в това число и
заеманата от нея такава, предстои
прекратяване на трудовото й правоотношение. В тази връзка й се предлага да заеме длъжността „Общ работник”. В
предоставеният й за това тридневен срок, ищцата уведомява работодателя си, че
не е съгласна, тъй като е трудоустроена и здравословното й състояние не
позволява заемането на предлаганата й длъжност, удостоверявайки това си
твърдение с прилагане на Експертно решение №1163815.ІХ.2016г.
Като доказателство на л.103 от делото на КРС е
приложено Експертно решение №1090/17.Х.2014г. на МБАЛ-Кубрат, от което е видно,
че след прекарано онкологично заболяване и оперативна интервенция, считано от
2012г. ищцата е била трудоустроена със
70% ТНР при противопоказани й - тежък физически труд, напрежение, работа на смени, нощен и извънреден труд.
В отговор на отправено от кмета на общината искане
№УД-02-20-790/2.VІ.2017г., със свое Експертно
решение №0664/15.VІ.2017г.(вж. л.9) ТЕЛК сочи, че ищцата се ползва от
закрилата на чл.333, ал.1 КТ, тъй като страда от заболяване, попадащо в обхвата на Наредба № 5 от 20.ІІ.1987 г.
на МЗ.
Със Заповед № 35/14.VІ.2017 г. кметът на Община Кубрат
прекратява трудовото правоотношение на ищцата. В реквизит на заповедта е посочено, че трудовото й правоотношение се
прекратява на осн.чл.328, ал.1, т.6 КТ – „липса на необходимото
образование” като е посочено, че за
заемане на длъжността „Счетоводител” се изисква висше икономическо образование,
счетоводство и контрол. Заповедта е
връчена на ищцата срещу подпис на 19.VІ.2017 г. , трудовото правоотношение с
ищцата било прекратено на основание чл. 328, ал. 1, т.6 от КТ – липса на
необходимото образование(л.6).
В заключение,
назначената по делото експертиза установява, че с взетото от общинския съвет
Решение №228/28.ІV.2017г. работните
места по кметствата са отразени в раздел ІІ Специализирана администрация, отдел
„просвета, култура и техническо обслужване” като за общо 16-те кметства в
община Кубрат са одобрени десет щата за длъжност „Главен специалист –
техническо обслужване кметства”, един щат за „старши специалист-техническо
обслужване кметства” и 4,5 щ.бр. за длъжност „специалист –техническо обслужване
кметства”. Не установява изискване за висше образование към длъжността „главен
специалист – счетоводител кметства”, както и съществуването на длъжност с
такова наименование в структурата на общинската администрация.
Експертът
установява, че размерът на получаваното
брутно трудово възнаграждение на ищцата за месеца предхождащ уволнението е 502,46
лева. Изчислено на тази база и относимо към дата на постановеното от КПРС
решение, за периода от 19.VІ.2017 г. до
26.Х.2017 г. обезщетението по чл. 225, ал. 1 от КТ е в размер на 2 146,90 лева. Депозирано в този смисъл, заключението е било
прието от страните и съда като компетентно, обективно и относимо към останалите доказателства.
Относимо към дата на въззивното производство
се явява изтекъл предвиденият в чл.225 КТ шестмесечен срок. По делото не се
твърди и не се доказва в този период ищцата да е реализирала доходи от друго
трудово или приравнено му правоотношение. Съобразено като факт по чл.235, ал.3ГПК,
изтичането на шестмесечния срок предпоставя дължимото се по чл.225 КТ
обезщетение в размера на 3014,76лв.
С исковата си молба ищцата е навела следните доводи за незаконосъобразност на
извършеното й със заповед № 35 от 14.VІ.2017г. уволнение, а именно: с въвеждане на изискване за висше икономическо
образование за заеманата от нея длъжност, работодателят недобросъвестно и в
нарушение на чл. 8, ал.1 КТ е изменил изискванията за образование; поддържа, че съгласно взетото от общинския
съвет решение и утвърденото със заповед на кмета щатно разписание, в
действителност се касае за съкращаване на щат за заеманата от нея длъжност; промените в изискванията за заемане
на длъжността не се отнасят до необходимостта да се усъвършенства трудовия
процес, тъй като към момента на уволнението такъв процес липсва; въведените към
нея изисквания за образователен ценз са предприети
цел да бъде преодоляна защитата й по чл. 333, ал.1 КТ; поддържа, че ако
ответникът беше решил законосъобразно да прекрати трудовото й правоотношение,
то това е трябвало да се осъществи или на основание чл. 328, ал.1, т.2 КТ -
закриване на част от щатните длъжности за счетоводители, или на осн.чл.328,
ал.1, т.11КТ-при промяна на изискванията към заеманата от нея длъжност.
В този си състав съдът намира, че в
съвкупността си, относимо на заявената с иска защита, от правна страна доказателствата сочат на незаконосъобразност
на уволнението, предприето по отношение на жалбоподателката по реда на чл.328,
ал.1,т.6 КТ.
По
правило законността на уволнението се оценява с оглед наличие на основанието за
уволнение към момента на извършването му, а не с оглед впоследствие настъпили
обстоятелства. Основанието по чл. 328, ал. 1,
т.6 КТ обуславя безвиновна фактическа невъзможност за изпълнение на
трудовия договор между страните и е свързано
с липсата, на необходимото за изпълняваната работа, образование или
професионална квалификация. Изискванията за образование и квалификация за
заемане на определена длъжност могат да бъдат предвидени в закон, в друг
по-нисък по степен нормативен акт или в длъжностната характеристика. С оглед
спецификата на работата и нуждите на предприятието работодателят разполага с
правото да въведе, и по-високи изисквания за образование и квалификация за
заемане на определена длъжност, след възникване на трудовото правоотношение,
чрез промени в длъжностната характеристика, стига те да не противоречат на
нормативно установените. Това правомощие е въпрос на работодателска
целесъобразност и не подлежи на съдебен контрол. Само при довод за злоупотреба
с право следва да се извърши проверка, дали изменението в изискванията за
заемане на длъжността е въведено с оглед нуждите на работата и в този смисъл,
дали работодателят е действал добросъвестно, в съответствие с чл. 8, ал. 1 КТ,
което обуславя преценката за законност на уволнението (в този см. вж.Решение №
321 от 31.Х.2011 г. по гр. д. № 13/2011 г. на ВКС, ІІІ г. о., Решение № 216 от
23.VІ.2015 г. по гр.д. № 6331/2014 г. на ВКС, ІV г.о и др.).
Презумираната по см. на чл.8 КТ
добросъвестност на страните по трудовия договор е оборима, а оборването й е в
тежест на страната, твърдяща факта на злоупотребата с права .
Настоящият въззивен
състав намира, че в съответствие с вменената и доказателствена тежест, в
условия на главно и пълно доказване ищцата е оборила презумираната по отношение на
работодателя й добросъвестност при уволняването й с процесната заповед. Извод, който се следва
от безспорността на установения по делото факт, че уволняването й на посоченото
в заповедта основание се явява предприето последващо на взетото от общинския съвет и утвърдено със
заповед на кмета преструктуриране и формално заличаване на заеманата от нея
длъжност в действащото към дата на уволняването й щатно разписание. На практика
е създадена длъжност с променено наименование, място в структурата на общината и в подчинеността й по отношение на други длъжности. С оглед на
това хипотезата на чл. 328, ал. 1, т. 6 КТ не е налице. Последното е така,
доколкото същата предпоставя запазване на съществуващата трудова функция към изпълнението, на която, по определени
обективни причини, работодателят поставя нови изисквания за образование.
За да е налице
основанието за прекратяване на трудовото правоотношение по чл. 328, ал. 1, т. 6
КТ изменението на изискванията за образование и/или квалификация следва да е
предвидено при запазване на заеманата по трудовия договор длъжност. Ако наред с
въвеждането на нови изисквания за образование или професионална квалификация се
променят и трудовите функции на длъжността /изцяло или отчасти/ работодателят може
законосъобразно да прекрати трудовото правоотношение, но на основание
съкращаване на щата по чл. 328, ал. 1, т. 2 КТ, а не на основание чл. 328, ал.
1, т. 6 КТ.
Този факт, сам по
себе си обосновава извод за незаконосъобразността на уволнението, а разгледан в
контекста на чл.8КТ, сочи и на обективирана от работодателя злоупотреба с
права. Защото, ако бе предприел уволняването й на действително настъпилото
основание - съкращаване на щат за заеманата от ищцата длъжност, в какъвто
смисъл е и отправеното до нея предизвестие, то работодателят е следвало да се
съобрази от една страна със задължението си за подбор, а от друга и със закрилата по чл.333КТ, под която, видно от
представените доказателства, е попадала й ищцата.
Предприемайки
уволняването й на осн.чл.328, ал.1 ,т.6, при знание за вече съществуващото
съкращаване на бройки от заеманата от нея длъжност, в качеството си на
работодател Община Кубрат е лишила ищцата от правото й на закрила по чл.333
КТ.
По изложените съображения, в този си състав
съдът приема, че е нарушен установеният в чл. 8, ал. 1 от КТ принцип за добросъвестност, поради което извършеното на
осн. чл.328, ал.1, т.6 КТ уволнение е незаконно и следва да бъде отменено,
както и да бъдат уважени обусловените искове по чл. 344, ал. 1, т. 2 и 3 КТ.
Като е приел обратното първоинстанционният
съд е постановил неправилно решение,
поради нарушение на материалния закон (чл. 328, ал. 1, т. 6 КТ). От което и при
хипотеза на чл.271 КТ следва отмяна на първоинстанционното решение и постановяване на друго решение, с което да се
уважат предявените обективно съединени искове с правно основание чл. 344, ал.
1, т. 1, 2 и 3 КТ .
По предявения на осн.
чл. 344, ал. 1, т. 3 КТ вр. чл. 225, ал. 1 КТ иск на ищцата следва да се
присъди обезщетение за оставането й без работа в резултат на незаконното
уволнение за периода от 6 месеца, считано от датата на уволнението - 14.VІ.2017 г. до 14.ХІІ.2017г.
възлизащо на
3014,76лв. Присъдената в обезщетение сума е дължима ведно със законна лихва, считано от датата на
предявяване на иска - 14.VІІІ.2017 г. до окончателното й изплащане .
Мотивиран от горното, РОС
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Решение №169/ 9.ХІ.2017г. по гр.д.№478/ 2017г.
по описа на КРС и
вместо него ПОСТАНОВЯВА:
ПРИЗНАВА извършеното със Заповед
№ 35/14.VІ.2017 г. на кмета на Община
Кубрат уволнение на осн. чл. 328, ал. 1,
т. 6 КТ на С.К.К., ЕГН********** за незаконно и го ОТМЕНЯ.
ВЪЗСТАНОВЯВА С.К.К.,ЕГН********** на заеманата до уволняването й длъжност.
ОСЪЖДА Община Кубрат за заплати на С.К.К., ЕГН********** обезщетение за претърпените от незаконното
уволнение вреди за периода от 14.VІ.2017 г. до 14.ХІІ.2017г. в
размер на 3014,76лв., дължими ведно със законна лихва, считано от датата на
предявяване на иска - 14.VІІІ.2017 г. до окончателното й изплащане .
ДОПУСКА предварително изпълнение на решението в
частта за присъденото на в полза на С.К.К., ЕГН********** обезщетение по чл.344,
ал.1, т.3 във вр. с чл.225 КТ.
ОСЪЖДА
Община Кубрат за заплати на С.К.К., ЕГН********** направени по делото разноски в размер на 660,00лв.
Осъжда Община Кубрат да заплати по см/ка на
РОС държавна такса в размер на 120,59лв.
Решението
подлежи на обжалване пред ВКС в едномесечен срок от връчването ме на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:1. 2.
ДГ