РЕШЕНИЕ

        № 4 / 6.02.2017г., гр.Разград

            В ИМЕТО НА НАРОДА

Окръжен съд Разград

На двадесет и девети януари, две хиляди и осемнадесета година

В публичното съдебно заседание в следния състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНЕЛИЯ ЙОРДАНОВА

ЧЛЕНОВЕ: ИРИНА ГАНЕВА

ДИЛЯНА НИКОЛОВА

Секретар: Св.Лазарова

Прокурор:

Като разгледа докладваното от съдия Ирина Ганева

В.т.д. № 63 по описа на съда за 2016г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.258 и сл. ГПК.

Постъпила е въззивна жалба от Община Разград, представлявана от кмета В.В.,  против решение № 169 / 25.05.2016г. по гр.д. № 1276 / 2015г. по описа на РС Разград, с което общината е осъдена да заплати на „Автобустранс”ЕООД сумата 5 000лв., представляваща неизплатена субсидия за извършен превоз на пътници по градски линии от общинската транспортна схема на общината, за периода 20.07.2010г. – 20.07.2015г., предявена като частичен иск от 60 000лв. и  сумата 5 000лв., представляваща неизплатена компенсация за извършен обществен превоз на пътници по линии от утвърдените транспортни схеми на общината, за периода 20.07.2010г. – 20.07.2015г., предявена като частичен иск от 40 000лв., ведно със законната лихва върху всяка от тези суми, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното им изплащане. Жалбоподателят излага твърдения за незаконосъобразност и необоснованост на съдебния акт. Моли въззивния съд да го отмени, като вместо него постанови ново решение, с което да отхвърли предявените искове. В съдебно заседание жалбата се поддържа от явилия се процесуален представител.

В срока по чл.263 ал.1 ГПК въззиваемият „Автобустранс”ЕООД, представляван от управителя Б.М., е депозирал писмен отговор чрез пълномощник, в който излага становище за неоснователност на подадената въззивна жалба и моли въззивния съд да потвърди постановеното решение. В съдебно заседание становището се поддържа от явилия се пълномощник.  

Съдът, след преценка на събраните доказателства и твърденията на страните в рамките на въведените с въззивната жалба възражения, констатира следната фактическа обстановка: ищецът „Автобустранс“ЕООД е автобусен превозвач, притежаващ лиценз № 222 от 17.04.2012г.,  с валидност от 25.04.2012г. до 24.04.2017г., приложен към делото. Между страните няма спор, че за периода от 20.07.2010г. до 25.04.2012г., относим към исковите претенции, ищецът също е бил лицензиран да изпълнява тази дейност.

Във връзка предоставянето на услуга обществен транспорт на населението, в централния бюджет били предвидени субсидии за покриване на загубите по вътрешноградските пътнически превози. Министерството на финансите залагало лимит на субсидиите за всяка община за първо, второ и трето тримесечие на всяка година по реда, приет с Наредба № 3 / 4.04.2005г. за условията и реда за предоставяне на средства за субсидиране на превоза на пътниците по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони (оттук нататък Наредба № 3) и Наредба № 2 / 31.03.2006г. за компенсиране на намалените приходи на фирмите – превозвачи от прилагането на намалени цени за пътуване по автомобилния транспорт, предвидени в нормативни актове за определени категории пътници (оттук нататък Наредба № 2). За четвъртото тримесечие средствата се предоставяли след представяне на допълнителна информация от общината. След постъпването на паричните средства от централния бюджет по двете наредби, същите били включвани в държавно делегирания бюджет на Община Разград.

В хода на въззивното производство е назначена тройна съдебно-икономическа експертиза. Изготвянето й е наложено предвид направените във въззивната жалба оплаквания за останали неизяснени въпроси при изслушването на заключението на вещите лица от първостепенния съд, несъобразяване на част от изводите им с представените по делото доказателства и противоречие на друга част от изводите с представените доказателства. Въззивният съд констатира, че пред първостепенния съд са назначени две икономически експертизи – еднолична и колективна, съдържащи еднакви въпроси. Доколкото вещото лице, изготвило едноличната експертиза, е било включено в състава на последвалата колективната експертиза, съдът приема, че експертът поддържа отговорите на поставените въпроси, включени в заключението на колективната експертиза, поради което първоначално изготвената единична експертиза не подлежи на анализ. При насрочването на въззивното съдебно заседание съдът е констатирал, че при изготвяне на заключенията на вещите лица пред първостепенния съд, е останал неизяснен механизмът, приет от общинския съвет, за изплащане на субсидии и компенсации за процесния период по двете наредби; неизяснена е останала и сумата, която е преведена от държавата на общината за разплащане с превозвачите; неизяснен е въпросът с несъответствието между данните на общината за преведени средства на ищеца за процесния период и данните в счетоводството на „Автобустранс”ЕООД относно получените средства; вещите лица от колективната експертиза, представена пред районния съд, не са аргументирали обосновано реализираната загуба на превозвачите, на която са базирали изчисленията си. Предвид изложеното, въззивният съд не кредитира отговорите на поставените въпроси от вещите лица, представили заключение пред РРС. Изготвеното пред въззивния съд заключение на назначената тройна съдебно-икономическа експертиза дава отговор на въпросите, поставени с въззивната жалба, при което вещите лица са съобразили представените пред съда писмени доказателства, както и съдържащите се в счетоводствата на страните данни, имащи значение за правилното изясняване на фактите по повдигнатия спор. Предвид горното, съдът го кредитира в цялост и въз основа на изводите, направени от експертите, приема за установени обстоятелствата, които следват по-долу.  

За целия период от 20.07.2010г. до 20.07.2015г., средствата, които са преведени от държавата на Община Разград по Наредба № 3 и Наредба № 2, са в общ размер 1 746 303лв. Средствата за субсидии за вътрешноградските пътнически превози са усвоени до размера, в който са отпуснати. Неразплатени са останали 14 040лв., заложени като месечен лимит за 2013г. и са включени като преходен остатък в общинския бюджет за 2014г. и 2015г. Към датата на завеждане на исковата молба тази сума е останала неизплатена. Във връзка с направено от жалбоподателя възражение, вещите лица са представили допълнително заключение, от което се установява, че не е документирано неизпълнение на договорни клаузи по вътрешноградските линии, липсват данни за наложени в този смисъл санкции на ищеца и такива не са приспадани от дължимите за 2013г. субсидии. Вещите лица правят извод, че преходният остатък към края на 2013г. в размер 14 040лв. не се дължи на наложени и приспаднати от дължимите субсидии санкции, а е останал вследствие на неизвършено разпределение на целевите субсидии за градски превози за месеците септември, октомври и декември, 2013г.

Установява се от заключението на вещите лица, че средствата за компенсации на намалени приходи от прилагане на цени за пътуване по автомобилния транспорт за определени категории пътници не са усвоявани максимално и са оставали като преходен остатък в същата дейност. 

По делото са представени договорите, сключени между Община Разград и автобусните превозвачи, извършвали услуга предоставяне на обществен транспорт по градски и междуселищни линии. С договор № 112 / 16.04.2007г. „Автобустранс“ЕООД е поел да изпълнява обществен превоз на пътници по градска линия № 2. С договор № 430 / 31.08.2007г. ищецът е приел да изпълнява обществен превоз по градски линии №№ 5 и 4а. С договори №№ 366, 367, 368, 369 и 370, всички от 28.12.2006г. и с договор № 45 / 7.03.2005г., на „Автобустранс“ЕООД е възложен обществения превоз на междуселищни линии в общината със спирки в чертите на града по маршрути: Разград с.Дряновец, Разград – с.Радинград, Разград – с.Осенец, Разград – с.Пороище, Разград – с.Черковна и Разград – с.Ясеновец. Горните договори са действали до 30.04.2013г.

От 1.05.2013г. между Община Разград и „Автобустранс“ЕООД са сключени нови договори, приложени към делото. Така, с договор № 135 / 30.04.2013г. ищецът е поел транспортното обслужване по градска линия № 2 и междуселищна линия със спирки в чертите на града Разград – с.Осенец – с.Пороище. С договор № 136 / 30.04.2013г. „Автобустранс“ЕООД е поел извършването на обществен превоз по градски линии №№ 3 и 6 и междуселищна линия със спирки в чертите на града Разград – с.Мортагоново. С договор № 133 / 30.04.2013г. ищецът е поел задължението да обслужва градска линия № 4а, междуселищна линия със спирки в чертите на града Разград – с.Ясеновец – с.Черковна и междуселищна линия със спирки в чертите на града Разград – с.Дряновец – с.Балкански. С договор № 134 / 30.04.2013г. ищецът е поел транспортното обслужване на градска линия № 5 и междуселищна линия със спирки в чертите на глада Разград – с.Радинград. С договор № 250 / 1.08.2013г. ищецът е поел транспортното обслужване на междуселищна линия със спирки в чертите на града Разград – с.Гецово.

По аналогичен начин Община Разград е сключила договори за обществен превоз на пътници по градски линии и междуселищни такива със спирки в чертите на града и с други превозвачи.

Във връзка с изплащането на субсидии и компенсации на превозвачите по Наредба № 3 и Наредба № 2, Общински съвет Разград е приел механизъм за тяхното разпределяне. С решение № 638.1 / 21.07.2003г. на общинския съвет са утвърдени критерии за разпределяне на получаваните субсидии за компенсиране на загубите, реализирани от превозвачите, извършващи по договори с общината вътрешноградски превози по основни градски линии от утвърдената транспортна схема на Община Разград, по показатели подлежащ на субсидиране пробег, в т.ч. приведен пробег и реализирана загуба на километър пробег. Решението е допълнено с последващо решение № 90.1 / 15.03.2004г. на ОбС Разград, като е определен начинът на изчисляване на приведения пробег с автобусите, изпълняващи вътрешноградски превози по основни линии от общинската транспортна схема – изминатият от автобусите пробег се умножава по съответния коефициент, в зависимост от пътниковместимостта на автобусите. С решение № 517 / 30.01.2014г. на ОбС Разград е отменено решение № 638.1. / 21.07.2003г. и е приет нов механизъм за разпределение на субсидии между превозвачите, извършващи вътрешнотрадски пътнически превози на територията на Община Разград. Видно от съдържанието на трите решения, което е обсъдено и при изготвяне на заключението на тройната съдебно-икономическа експертиза, при изчисляване на механизма се вземат предвид показателите приведен пробег на база пътниковместимост на използваните автобуси, приведен пробег на база екологично въздействие върху околната среда, реализирана загуба от превозната дейност. Също така се определя тежест на показателите, като за всяка линия се приема среден коефициент. Определя се приведен пробег за всяка линия, размер на субсидията (субсидия на база приведен пробег с тежест 75% от общия размер на предоставената от държавния бюджет субсидия за месеца и субсидия на база реализирана загуба с тежест 25% от този размер). Във връзка с установяването на реализираната загуба, всеки превозвач е представял в общината справки за финансовите резултати от превозната дейност във вътрешноградския транспорт. Справките, подавани от превозвачите за процесния период, са приложени като доказателства по делото.

Съобразявайки горните показатели и представените от превозвачите справки в общината, вещите лица са извършили изчисления за дължимите на превозвачите субсидии по Наредба № 3 и компенсации по Наредба №2, за процесния период. Установява се, че съобразно приетия от Общински съвет Разград механизъм, на „Автобустранс“ЕООД са дължими субсидии за вътрешноградски и междуселищни пътнически превози в общ размер 259 099,11лв. за периода 20.07.2010г. – 20.07.2015г., а са реално изплатени такива в общ размер 227 038,41лв. Разликата в сумите за субсидиите по Наредба № 3 е в размер 32 060,70лв. Съобразно горния механизъм, приет от ОбС Разград, дължимите на ищеца компенсации за безплатни и по намалени цени пътувания за държавни служители от МВР, ДАНС и МП за периода 20.07.2010г. – 20.07.2015г., са в общ размер 526 437,59лв., а за ветерани от войните, военноинвалиди и военнопострадали – 104 302лв. Реално изплатени компенсации за пътуванията на тези категории лица са съответно сумите 525 952,79лв. и 92 288,32лв. Разликата в сумите за компенсации по Наредба № 2 са 12 498,48лв. (484,80лв. за компенсации за пътувания на държавни служители от МВР, ДАНС и МП и 12 013,68лв. за компенсации за пътувания на ветерани от войните, военноинвалиди и военнопострадали). Вещите лица са установили, че няма несъответствие в данните относно преведените суми, съдържащи се в счетоводството на Община Разград и в счетоводството на „Автобустранс“ЕООД.

При така установената фактическа страна, съдът направи следните правни изводи: за да обоснове своите съдебни претенции, ищецът наред с всички изложени твърдения за дължимост на претендираните суми, се е позовал в исковата молба на несъответствие на приетия от ОбС Разград механизъм за разпределяне на субсидии и компенсации, с действащите в процесния период нормативни актове. Оплакванията във въззивната жалба не обхващат този въпрос, поради което за правилното решаване на спора следва само да се отбележи, че механизмът за разпределяне на субсидии и компенсации по Наредба № 3 и Наредба № 2, е приет с три решения на Общински съвет Разград, действали в процесния период - № 638.1. / 21.07.2003г., № 90.1 / 15.03.2004г., допълващо първото и № 517 / 30.01.2014г., с което е отменено първото решение. Тези решения не са били атакувани по съответния ред, не са отменени като незаконосъобразни, поради което техните правни последици обвързват общината при изплащането на субсидиите и компенсациите.

При изготвяне на заключението по назначената съдебно-икономическа експертиза във въззивното производство, експертите са извършили своите изчисления именно на основата на показателите, приети с механизма за разпределяне на субсидии и компенсации в Община Разград. Твърдението на жалбоподателя, че със заключението е даден отговор на правен въпрос, не се споделя от съда. Поставената задача е да се извърши изчисление на дължимите субсидии и компенсации в полза на ищеца съобразно приетия механизъм и вещите лица са извършили изчисленията по този начин. Всички възражения, съдържащи се във въззивната жалба, относно неизясняване от районния съд на показателите по механизма за процесния период, на сумата, която е преведена от държавата на общината за разплащане с превозвачите и на въпроса, свързан с несъответствието между данните на общината за преведени средства на ищеца за процесния период и данните в счетоводството на „Автобустранс”ЕООД относно получените средства, са установени във въззивното производство, със заключението на тройната съдебно-икономическа експертиза, чиито констатации са изложени по-горе и приети от въззивния съд. При зададените изходни данни, свързани с показателите на приетия от ОбС Разград механизъм за разпределяне на субсидии и компенсации, вещите лица са установили, че е налице разлика между изплатените и дължими суми за субсидии и компенсации, съответно в размер  32 060,70лв. и 12 498,48лв.

Двата иска на „Автобустранс“ЕООД са предявени като частични: за осъждане на ответната община да заплати сума в размер 5 000лв., като неизплатена субсидия за извършен превоз на пътници по градски линии от общинската транспортна схема на общината, за периода 20.07.2010г. – 20.07.2015г., предявена като частичен иск от 60 000лв. и сума в размер 5 000лв., представляваща неизплатена компенсация за извършен обществен превоз на пътници по линии от утвърдените транспортни схеми на общината, за периода 20.07.2010г. – 20.07.2015г., предявена като частичен иск от 40 000лв. Предвид установените по-горе разлики между дължимите и изплатени на ищеца субсидии и компенсации, частичните искове се явяват основателни и доказани до предявените размери. Община Разград следва да бъде осъдена да заплати претендираните суми на ищеца, ведно със законната лихва върху всяка от тях, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното им изплащане.

Постановеното в горния смисъл решение от районния съд е правилно и законосъобразно и следва да бъде потвърдено.

Страните претендират присъждане на деловодни разноски във въззивното производство. Предвид изхода от правния спор, искането на ответника Община Разград се явява неоснователно. Ищецът „Автобустранс“ЕООД не представя доказателства за извършени разноски пред окръжния съд, поради което такива не му се следват.

Водим от горното, съдът

 

                                              

Р Е Ш И :

 

 

Потвърждава решение № 169 / 25.05.2016г. по гр.д. № 1276 / 2015г. по описа на РС Разград.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                

 

 

          ЧЛЕНОВЕ: 1.                           

 

 

    2.